Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 Blandet
 Hyggekrogen
 Gollum [spoiler]
 New Topic  New Poll New Poll
 Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

cycron
Medlem

Denmark
121 Posts

Posted - 20/12/2002 :  14:28:39  Show Profile  Visit cycron's Homepage  Send cycron an ICQ Message
Det kan godt være at ILM gjorde jobbet godt med Yoda og så Dobby fra Harry Potter 2..men det er ikke noget nær det her ->

WETA folkene styrer

Rasmus Pultz/cycron

Edited by - cycron on 20/12/2002 15:24:18

Shade
Medlem

Denmark
257 Posts

Posted - 20/12/2002 :  16:29:21  Show Profile  Visit Shade's Homepage  Send Shade an ICQ Message
Helt Enig

Petur E. Ellefsen
http://amplified-art.com
Go to Top of Page

o0FLASH0o
Medlem

Denmark
1262 Posts

Posted - 20/12/2002 :  18:37:56  Show Profile  Visit o0FLASH0o's Homepage  Click to see o0FLASH0o's MSN Messenger address
Ja, jeg har lige været inde og se den, og jeg var dybt, dybt fascineret af Gullum. Det bedste var nok ansigts-animationen. Især er talen og læbe-bevægelserne utroligt godt lavet.
Jeg var målløs.

MACGREGOR.DK
-----------------------
Trykket F1?
Læst FAQ'en?
Brugt søgefunktionen?
Prøvet Google?
Go to Top of Page

Wemic
Medlem

Denmark
333 Posts

Posted - 21/12/2002 :  02:01:55  Show Profile  Visit Wemic's Homepage  Send Wemic an ICQ Message
Endnu en målløs indskydelse fra mig!
Han er utrolig!
Ville bare gerne vide hvordan han er lavet.. altså hvilke metoder der er brugt mht rigging, modellering og sådan noget.
Synes ikke ummidlbart han ligner nurbs, og poly modellering er vel ved at være udgået til sådan noget, så SubD ville jeg skyde på.. nogen der kender svaret?
mht rigging, så har de vel lave hele skelettet med muskler og sådan som deformers på en proxy mesh eller noget i den stil, for at få deformeringen ordentlig.

Kan man finde den slags specs om figure egentlig?

I came to go, but still I'm staying
Go to Top of Page

MJ
Medlem

Denmark
443 Posts

Posted - 21/12/2002 :  10:15:38  Show Profile  Visit MJ's Homepage  Click to see MJ's MSN Messenger address
Du kan være sikker på at det ikke er Polygoner, sådan nogen bruger man ikke i highend ting. Det er enten SubD eller NURBS.
Rigging er sikkert noget muskel deformation de selv har programmeret.
Rendering er sikkert enten Mental Ray eller Renderman.
Tøjet er sikkert noget de selv har programmeret eller brugt Maya Cloth/Syflex.
Håret er sikkert noget de selv har programmeret.
Animationerne er lavet ud fra noget motion capture som de så har rettet til bagefter.

Jeg kunne også tænke mig at Weta kom med noget mere specifik information.

"I saw the best minds of my generation destroyed by madness."
- Alan Ginsburg

http://www.maya3d.dk
Go to Top of Page

cycron
Medlem

Denmark
121 Posts

Posted - 21/12/2002 :  10:23:38  Show Profile  Visit cycron's Homepage  Send cycron an ICQ Message
Wemic: Well, Gollum blev ikke modelleret; det var en skulptur der blev scannet ind. Dog skulle meshet optimeres nogle steder, da det ikke er det mest perfekte fra starten til rigging.

->

Til rigging, så vidt jeg ved, brugte de Maya. Nogle fyre fra WETA udviklede et ansigtsystem til Gollum (til morph).

Mange scener er der brugt motion capture i (som er blevet rettet), mens andre er key-frame'et; og en mellemting.

Rasmus Pultz/cycron
Go to Top of Page

Foster-Stilling
Medlem

Denmark
248 Posts

Posted - 21/12/2002 :  12:42:24  Show Profile  Visit Foster-Stilling's Homepage  Click to see Foster-Stilling's MSN Messenger address
De har ikke brugt renderman eller MR, men deres helt egen render, kan ikke lige huske navnet på den.
og i det nye Cinefex står der at de har været 6 år om at lave ham :)

Foster-stilling
-----------------
Duckling post production
www.duckling.dk
Go to Top of Page

Dave
Medlem

Denmark
176 Posts

Posted - 21/12/2002 :  12:44:53  Show Profile  Visit Dave's Homepage  Send Dave an ICQ Message
hey,

jeg kunne forstille mig at det nye nummer af http://www.cinefex.com/ har en dybdegående aktikel om gollum, han er ihverfald på coveret ;)
finno blad btw: hvis i ikke kender det,

mvh.Dave
Go to Top of Page

cycron
Medlem

Denmark
121 Posts

Posted - 21/12/2002 :  23:13:37  Show Profile  Visit cycron's Homepage  Send cycron an ICQ Message
Foster-Stilling: Det er ikke helt rigtig; de brugte Renderman som deres primær render, GRUNT renderen til Massive og Maya's hardware render til Balrog'ens ild og røg brugte de Maya's hardware render.

Rasmus Pultz/cycron
Go to Top of Page

MJ
Medlem

Denmark
443 Posts

Posted - 21/12/2002 :  23:29:01  Show Profile  Visit MJ's Homepage  Click to see MJ's MSN Messenger address
"til Balrog'ens ild og røg brugte de Maya's hardware render"

Sygt nok at gøre det med Hardware. Det må havde krævet noget af en maskine.

- Alan Ginsburg

Go to Top of Page

guggi
Medlem

Galleri: 1 stk.

248 Posts

Posted - 22/12/2002 :  00:56:28  Show Profile
Som alle andre er jeg også meget imponeret over Gollum bla. bla.

Mht. til modelering, er der ikke mange figure (hvis over hovedet nogen), der bliver modeleret digitalt fra bunden af, når vi taler hollywood og lignende. Alting bliver rigtig modeleret og så scannet ind bag efter. Det er ganske enkelt hurtigere.

Efter af ha set Extended LOTR DVDerne, må jeg sige at Peter Jackson er mere dedikeret end nogen anden instruktør jeg nogen sinde har set arbejde.
Alle de modeller han har lavet i op til 2 etages højde, er simpelthen imponerende. Jeg kunne godt lide den lille detalje med Kløvedal: De lavede en lille model af byen, gav Peter Jackson et lill kamera på fingeren !, så han kunne udvælge de vinkler han godt ville ha WETA til at modelere. Jeg kan godt forestille mig en "gammeldags" håndværker som Peter Jackson ikke gider side foran en skærm, men vil ha fysisk kontakt med sin film.

Den største geni-streg i produktionen af LOTR er dog filmningen af slaget med trolden i Moria: Alle skuespillerne (incl. trolden) iføres motioncaptioer. Kampscenen bliver captiot.
Her kommer geni-stregen: Peter Jackson bliver udstyret med goggles, så han kan se den captioret kampscenen i 3D, og et kamera (naturlivis også med motioncaptior). Her efter bevæger han sig rundt i kampscenen og filmer den, uden at komme i vejen for selve kampscene, og kan filme den samme scene fra uendelig mange vinkler med kun ét kamera. Han er intet mindre end et geni.
Go to Top of Page

Nick Jensen
Moderator

Galleri: 9 stk.

Denmark
3912 Posts

Posted - 22/12/2002 :  09:12:21  Show Profile  Visit Nick Jensen's Homepage  Click to see Nick Jensen's MSN Messenger address
guggi : jeg kan så kun anbefale dig at se hans gamle film hvis du kan få fat i dem :

The Frighteners - efter min mening Michael J. Fox´s bedste rolle (næstefter marty Mc.Fly selvf. )

Heavenly Creatures : Dejlige Kate Winslet i en rigtig fed rolle.

Og hvis du er til splat og grin : Meet the Feebles (gå hjem Jim Henson) - Bad Taste - og Braindead.

De fleste af filmene skulle være at finde på dvd - til billige penge, pga. Peter Jackson´s nyfundne status som historiens måske største instruktør.

Cheers

Nick Jensen a.k.a. HateTank
2D/3D/Web-designer
vomic.com -- hatetank.dk
------------------
"No! No try! Do, or do not.
There is no try."
- Yoda
Go to Top of Page

guggi
Medlem

248 Posts

Posted - 23/12/2002 :  10:04:01  Show Profile
Jo tak HateTank. Det er også en af mine planer i det nye år.

I min teenage tid, da jeg røg alt for meget hash, havde jeg mange fornøjelige stunder med netop Bad Taste og Braindead.

Jeg kan godt lide denne her arvart af The Amarican Dream: En succes fuld kult instruktør laver den måske sværeste film, og bliver den hotteste Hollywood instruktør.
Go to Top of Page

Nick Jensen
Moderator

Galleri: 9 stk.

Denmark
3912 Posts

Posted - 23/12/2002 :  10:22:56  Show Profile  Visit Nick Jensen's Homepage  Click to see Nick Jensen's MSN Messenger address
Ja - men det er nu ikke en enkeltstående episode - se på f.ex. Sam Raimi - som lavede Evil Dead trilogien. Mon ikke hans "største" film var "The quick and the Dead"? - Og nu har han så lavet Spiderman - ikke at den når LOTR til sokkeholderne - men det er da et pænt spring.

Mht. Peter Jackson - når du nu kender Bad Taste og Braindead så godt, så skulle du istedet prøve Frighteners og Heavenly Creatures. Det er en helt anden boldgade - ig jeg vil tro at det til dels er pga. film som disse at hollywood har fået øjnene op for Peter Jackson.

Cheers

Nick Jensen a.k.a. HateTank
2D/3D/Web-designer
vomic.com -- hatetank.dk
------------------
"No! No try! Do, or do not.
There is no try."
- Yoda
Go to Top of Page

MJ
Medlem

Denmark
443 Posts

Posted - 23/12/2002 :  11:50:55  Show Profile  Visit MJ's Homepage  Click to see MJ's MSN Messenger address
Shake var brugt til compositing. Syndt det er taget af Apple :(.

“One of Shake’s biggest advantages is its efficiency in rendering incredibly huge shots,” Nugent says. “We would get feedback from Jackson and were able to make revisions and updates on shots within a few minutes. Because of Shake’s speed, we could tweak the look, color and lighting of landscapes almost on the fly. Multiple reviews in one day on Shake were the norm, versus other compositing systems I’ve used which could take more than a day to make sequence changes.” Nugent adds that in some cases when Jackson was not sure what he wanted in a scene — say, moving waterfalls or rearranging a landscape of trees — the compositing department would give him multiple versions of the same sequence because of the luxury of quick rendering speeds.

While Shake was used in nine out of ten compositing shots, Maya was used for the film’s 3D work. “Maya’s interaction with Shake went quite well. It didn’t take long for Maya users rendering imagery to create files and things that we could use quite easily in Shake,” Nugent says. "

- Alan Ginsburg

Go to Top of Page

guggi
Medlem

248 Posts

Posted - 23/12/2002 :  12:36:40  Show Profile
Evil Daed 1+2 kender jeg fra samme før omtalte tid (3´eren kom lidt senere. Den havde dog ikke samme kaliber, og lugtede en smule af box-office (det hed det vidst ikke den gang )). Jeg vidste ikke at manden bag, var herren bag Spiderman. Spiderman var jeg meget positivt overrasket over, jeg frygtetede for meget Louis og Clark.
Som du selv siger, når den ikke LOTR til sokkeholderne (hvad er sokkeholdere i øvrigt ? ). Det jeg føler den mangler er håndværket.

Nu skal det siges, at jeg er en smule skuffet over The Two Towers. Det hele beror på min store glæde ved Tolkiens univers. Ikke kon LOTR men især Silmarillion. Med filmene for man det til at virke som om, at sagnet om ringen, er den største episke historie der er i Toliens univers, og at Saruan er den mægtigste gud, hvilket absolut ikke er sandt. Når man ser det i det store perspectiv, er Saruan "kun" en halvgud, der hvis ikke der var de sædvanlige absurde regler i alle mytologier, ville være sendt til Limbo af guderne.
Inden jeg så The Two Towers, hylede jeg også i det kor, der savnede Tom Bombadil. Jeg kan se nu, at det havde været en latterliggørelse at ringen, hvis Tom Bombadil havde sidet med sin fuldemandslignende snak og taget ringen på uden effekt. Igen, Tom Bombadil giver perspectiv til Saruan, Gandalf og Sarumans magt, og derfor skal han naturligvis undlades.
Naturligvis er det ingen dårlig film, men som sædvanlig, kunne man ønske, at man ikke havde læst bøgerne først. Det ved Mr. Peter, og kender derfor også kritikken, og set med filmiske øjne, er de to film mesterværker. Igen er det håndværkeren Peter Jackson der kan sit kram, og er i stand til at vægte mellem analog og digitalt, hvor George Lucas er blevet forblændet over sit eget ILM.
Ups blev vidst grebet !!!!

Vil fluks finde frem til især Heavenly Creatures, det lyder som en rigtig god film.
I mellem tiden kan man jo læses den !
http://tbhl.theonering.net/films/heavenly_creatures_screenplay.html
Go to Top of Page

folcka
Medlem

Denmark
238 Posts

Posted - 27/12/2002 :  18:11:05  Show Profile  Visit folcka's Homepage  Send folcka an ICQ Message  Click to see folcka's MSN Messenger address
Jeg har lige erhvervet mig Extended DVD'en til FOTR -kan VARMT anbefales! 4 discs!

De fortæller bl.a. hvordan de lavede baldrog'en. De har filmet live action ild og røg som de så har attachet til particle systemer. Derfor ser det så ægte ud.

Morten
Alias Folcka, eller er det omvendt...? http://www.mortenbrunbjerg.dk
Go to Top of Page

Trenox
Medlem

Denmark
752 Posts

Posted - 27/12/2002 :  22:38:08  Show Profile  Visit Trenox's Homepage  Send Trenox an ICQ Message
H8tank: PJ har ikke spurgt nogen om lov til at lave LOTR.. han gjorde det bare :P

Jeg mener personligt at PJ er en fantastisk instruktør når det kommer til de mere tekniske og spektakulære ting (Kampen i Helms deep er for vild ). Men rent fortællemæssigt falder TTT ret meget igennem imo. Modsat alle fanatikerne af bøgerne (jeg har dog læst dem), så synes jeg det er ok at ændre på materialet fra bogen. Man må forstå at det letteste ville være bare at plukke ting ud og lave dem som i bogen, så når PJ vælge at ændre på noget så er det ikke nødvendigvis en dårlig ting. Desværre lykkedes det ikke specielt godt og handlingen bliver meget mudret. Der bliver f.eks ikke brugt nok tid på frodo/sam/gollum, og af een eller anden grund vælger PJ at portrættere Gollum som en tegneseriefigur, når den tydeligvis har potentiale til meget mere (er han bange for at skræmme børnene?) Og hvad skal vi med den underlige kærlighedshistorie, der er fortalt i flashbacks, til? Filmen er en tekniske milepæl og en utrolig actionfilm, men desværre ikke meget mere :(
Go to Top of Page

MJ
Medlem

Denmark
443 Posts

Posted - 02/01/2003 :  21:48:41  Show Profile  Visit MJ's Homepage  Click to see MJ's MSN Messenger address
Nu er jeg nogenlunde ved at have fundet ud af hvordan Gollum var lavet.

Modelling: her byggede de først en model i ler, Den blev så scannet ind i Maya og lavet om til et Live Object. Så tegnet de Curves på det live object for at danne NURBS patches (Den metode har jeg også engang lavet en model med, ikke særlig nemt).. Og så konventeret de NURBS patches til et SubD Object.

Håret: Er lavet med Mayas egen hår generator: Maya Fur.

Animation: Noget var Motion Capture, andet var Keyframed i Maya. Morph Tagets var lavet i Mirai.

Textureing. Var malet i Maya med Maya Studio Paint.

- Alan Ginsburg

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  New Poll New Poll
 Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
3DMaxer.dk © 2000-2005 3DMaxer.dk Go To Top Of Page
Snitz Forums 2000
© 2000-2005 3DMaxer.dk | [email protected]