Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 Blandet
 Hyggekrogen
 Programmering !!!
 New Topic  New Poll New Poll
 Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Michael-k
Medlem

1839 Posts

Posted - 19/12/2002 :  00:59:03  Show Profile  Click to see Michael-k's MSN Messenger address
Sidder og undre mig over hvad sprog man skal vælge at programmere i.
Det jeg gerne vil lave er små spil, hvor jeg så har kigget på lingo/Director et stykke tid nu og syntes enlig det er meget lækkert men lingo er jo nærmere et script sprog, så vil gerne begynde at kigge på et rigtig programmeringsprog men er lidt i tvivl om hvad man skal vælge og hvorfor man skal vælge det.
Jeg har et par stykker der går igen når jeg kigger rundt og ser hvad andre bruger.
C/C++ Efter hvad jeg har forstået bruges det i store spil, hitman feks. Er det noget at gå i gang med når man ikke lige regner med at lav et hitman 3 :)

Java Har hørt det skulle være let af begynde med, men ved enlig ikke rigtig hvad det bruges til, andet end små java applet på nettet.

Jeg vil gerne bruge et sprog hvor jeg kan bruge det 3d grafik jeg laver. Vil også gerne have at det er rimelig let at lærer, da jeg ikke har den store erfaring med programmering/kodning kun html, css, lingo og lidt actionscript.

Hvad skal jeg vælge ? og hvorfor

[MK] Det bliver godt engang.

Det har jeg sagt i lang tid nu, om det bliver godt, må tiden vise...

MJ
Medlem

Denmark
443 Posts

Posted - 19/12/2002 :  01:02:53  Show Profile  Visit MJ's Homepage  Click to see MJ's MSN Messenger address
Hvad med OpenGL?

"I saw the best minds of my generation destroyed by madness."
- Alan Ginsburg

http://www.maya3d.dk
Go to Top of Page

viz
Moderator

Galleri: 1 stk.

Denmark
3262 Posts

Posted - 19/12/2002 :  01:11:31  Show Profile  Visit viz's Homepage
Tror ikke openGL er et tosset bud - uden dog at være den store mester. Her er lidt hjælp .. http://nehe.gamedev.net/

Dan Lund - Freelancer Extraordinaire - Copenhagen
Go to Top of Page

Michael-k
Medlem

1839 Posts

Posted - 19/12/2002 :  01:55:06  Show Profile  Click to see Michael-k's MSN Messenger address
jo det kunne så også være en mulighed

Go to Top of Page

n/a
deleted

428 Posts

Posted - 19/12/2002 :  01:58:06  Show Profile
Michael-K:
C/C++ er da klart at fortrække! OpenGL er ikke et programmerings sprog, det er bare et sæt libs, og det samme er DirectX. Tjaa lige nu ville jeg jo nok vælge DirectX, det er dog ikke multiplatform, dvs. windows only. Men der kommer så mange nye ting i directx 9.
Programmerings sprog du bør holde dig fra er Delphi, vb (med mindre du har tænkt dig at kode web/database). Java har jeg ikke forstand på, men jeg har ikke hørt om nogle spil firmaer som koder i java. Hvis du senere vil søge et job, så er det også nemmest hvis du kan c/c++!
Hvis du nu har lyst til at kode lidt DirectX så smut ind på microsofts hjemmeside og hent sdk'et (self development kit) det fylder 120mb sådan ca. Der er en masse søde eksempler med samt en helt i orden manual :)

Tom Terror
Go to Top of Page

Djernis
Medlem

Galleri: 5 stk.

Denmark
1914 Posts

Posted - 19/12/2002 :  07:36:50  Show Profile  Visit Djernis's Homepage
Til vores spil har vi valgt at køre med OpenGl og Ogg Vorbis til lyden. Videosekvenser til cutscenes laver vi i vores eget format.
Det meste laver vi i C, men senere regner vi dog med at skrive noget af koden i C++.
Men hvis du bare skal bruge det til mindre spil kan Java vist fint bruges.

www.casual-concepts.dk

Go to Top of Page

Michael-k
Medlem

1839 Posts

Posted - 19/12/2002 :  14:10:25  Show Profile  Click to see Michael-k's MSN Messenger address
jeg takker alle, har forhørt mig på andre forums også så jeg er kommet frem til jeg vil prøve at begynde på java, samt blive ved med at kode lingo. Så må vi se hvad det føre til.

Go to Top of Page

spineless
Medlem

Galleri: 25 stk.

Denmark
506 Posts

Posted - 19/12/2002 :  14:39:30  Show Profile  Visit spineless's Homepage  Send spineless an ICQ Message  Click to see spineless's MSN Messenger address
@Michael-k: Prøv at tjekke http://rfactory.uber-geek.ca
Det er en "gameshell" hvor man ikke behøves at kunne programmere. Der følger leveleditor, 3g-enginen Genesis3D, samt andre ting med og er nemt at gå igang med. Det er gratis og men tilbyder alligevel meget stor frihed til både 1. og 3. personsspil. Du kan lave et spil helt uden programmering, men skulle du have lyst til at ændre noget kan dette ordnes vha. af et relativ simpel scriptingsystem de har opfundet til lejligheden. Som sagt er det et gratis open source program, så i princippet kan du lave fuldt ud kommercielle spil hvis du skulle have lyst til det. Jeg roder selv lidt med det, men er ikke nået særlig langt i det.
Tjek endvidere deres forum ud. De er ekstremt venlige til at hjælpe, og for at se potentialet i programmet synes jeg du skulle se på spille Vexator-Battlefield som har sin egen underkategori i forummet.
Det er absolut et tjek værd

- Hellere ti ryk i banditten, end ti banditter i ryggen -
Go to Top of Page

Michael-k
Medlem

1839 Posts

Posted - 19/12/2002 :  16:39:46  Show Profile  Click to see Michael-k's MSN Messenger address
spinless takker for det vil jeg prøve at kigge på. Fik anbefalt det her http://www.javabog.dk/ så er der nogle der har lyst til at starte på java ser det ud til at det kunne være en fin start

Go to Top of Page

Kres
Medlem

Denmark
298 Posts

Posted - 20/12/2002 :  08:46:17  Show Profile  Send Kres an ICQ Message
Jeg startede også med at lære Java i September. Jeg var ikke den store haj til programmering da jeg startede. Derfor har det været rart at have nogle gode bøger at støtte sig til. Jeg har selv tre javabøger, og de er ikke alle lige forklarende. Hvis du er forholdsvis grøn ud i programmering, kan jeg varmt anbefale dig, "Java 2 Bogen" af Rogers Cadenhead. Den bliver udgivet af IDG og kan fåes for en hund. Med den kan du lære alt det grundlæggende. Jeg har også købt "Sams - Teach Yourself Java 2 in 21 days" af selvsamme Roger Cadenhead. Her er jeg virkelig blevet positivt overrasket. Bogen er logisk opdelt og forklaringerne og illustrationerne er gode. Dog kan jeg ikke anbefale "Thinking in Java" af Bruce Eckel. Hold dig væk fra den.

Go to Top of Page

WebDruid_dk
Medlem

Denmark
4 Posts

Posted - 21/12/2002 :  00:02:38  Show Profile  Visit WebDruid_dk's Homepage  Send WebDruid_dk an ICQ Message
Director/Lingo er glimrende hvis du ønsker at udvikle spil til webfronten. Du kan kode alt i Lingo, og for at nævne et eksempel, viste min lærer mig engang en bane fra Return to Castle Wolfenstein, som var bygget op fra bunden. Det inkluderede en 3D motor til at hoppe rundt i. Director understøtter jo også 3D. Så bare for at tage et sidespring er det bare at eksportere en 3ds max fil til Shockwave formatet, som derefter kan importeres i Director (fra v. 8.5) og smides ind på scenen og tilføjes foruddefinerede behaviors som f.eks. at dragge objektet, rotere osv.

Lingo er ret nemt at bruge, og en smule kodning førud i f.eks. Visual Basic eller VBScript gør det lidt nemmere, da lingo ligner det en lille smule.

Flash er også et alternativ, dog kigger vi her i mere "behåret kode". Dvs. at koden virker mere kompliceret i sin struktur, omend også lidt mere tricky til tider. Men alt i alt også et brugbart sprog.

Mht. Flash har jeg et link, som måske kunne bruges
http://www.flashkit.com

Har også haft et ret godt link til Director ressourcer, men det er desværre blevet væk.
Go to Top of Page

Michael-k
Medlem

1839 Posts

Posted - 21/12/2002 :  01:30:13  Show Profile  Click to see Michael-k's MSN Messenger address
Webdruid tror du missede et eller andet i mit spørgsmål. Har ingen problemer med lingo har arbejdet med det i snart 6 måneder. Problemet er bare jeg gerne ville prøve et "rigtigt" programmeringssprog, som så java er som jeg begyndt på for et par dage siden, og syntes enlig det er meget fedt indtil vidre :) Det jeg ville opnå var at få en lidt mere teknisk viden omkring det at programmere som jeg nok ikke vil opnå i lingo og actionscript da det er script sprog.

Men takker da for kommentaren.

PS bruger LiveMotion livet er for kort til Macromedia Flash ;)

Go to Top of Page

BarrySlisk
Medlem

Denmark
72 Posts

Posted - 23/12/2002 :  13:31:58  Show Profile

Jeg vil foreslå Java eller C++.

Det kommer lidt an på ambitionsniveauet.

Hvis du er en tålmodig person så vil jeg foreslå C++ og DirectX/OpenGL eller måske SDL (som selv benytter DirectX og OpenGL).

Hvis du vil have noget til at virke lidt hurtigere, så TROR jeg at Java kan få dig igang hurtigere. Jeg har dog ikke andet end skole-erfaring med Java, så det er bare hvad man hører.
Det er min opfattelse at de fleste spilprogrammerings tuturials går ud fra C/C++.

Go to Top of Page

Philip
Medlem

Denmark
272 Posts

Posted - 25/12/2002 :  13:04:34  Show Profile  Visit Philip's Homepage  Click to see Philip's MSN Messenger address
Hvis du godt vil lave små spil, hvorfor bruger du så ikke bare flash? Det er forholdsvist nemt at lave små spil i flash.

Forresten er der nogle af jer der kender en artikel om installation af Apache server (vel og mærke 2.x.x) og php? Det eneste artikler jeg har fundet var til apache serveren 1.3?

www.cheers.dk - cheers mate
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  New Poll New Poll
 Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
3DMaxer.dk © 2000-2005 3DMaxer.dk Go To Top Of Page
Snitz Forums 2000
© 2000-2005 3DMaxer.dk | [email protected]