Tilbage til interviews


Info

Interview: Juni 2003
Navn: Kenneth Jensen
Født: 12 marts 1971
Bor i: Lidt udenfor København…okay så …langt ude på landet, i Hørve
Arbejder hos: Bitmonks
Hjemmeside: http://www.computeranimation.dk/kj
Kenneth på sin arbejdsplads.




Fortæl lidt om Bitmonks og hvad I laver?
Bitmonks er et forholdsvis ny opstartet spiludviklings firma, der officielt har eksisteret siden September 2002.
(se evt. her for lidt mere info)
Målet er at producere AAA konsolspil og i øjeblikket er vi midt i en demoprojekt fase på et spilprojekt der har fået titlen ´Shadow of Pandora´, et 3´person, action adventure sat i middelalderen. Et demoprojekt vil sige at vi udvikler en lille del af spillet der så skal lokke de store stærke pengemænd frem så vi kan få lov at lave hele spillet……;)


Hvad er din funktion som Lead Animator hos Bitmonks?
Kort fortalt, er det mit ansvar at karaktererne i spillet har de animationer som der er brug for, og at animationerne holder stilen og niveauet der er lagt for spillet. På det her projekt har en del af mit arbejde, ud over at animere, også været at ´rigge´ og ´skinne´ en stor del af karaktererne ( altså bygge skelettet og fastgøre det til modellen ) Hesten var lidt af en udfordring…:)

Nogle screenshots fra Shadow of Pandora







Hvilke programmer benytter du til dit arbejde og evt. til hvad?
For mit vedkomne er det p.t. kun 3ds max, og primært characterstudio der bliver brugt.


Hvilke slags firmaer benytter 3D-animatorer udover spiludviklere som Bitmonks.
Film og tv-, reklame-, undervisnings- branchen og så som du selv nævner, spiludviklings branchen er nok de mest oplagte steder at lede efter disse ofte lyssky væsner.


Hvilke type opgaver kan en animator få - giv et opgaveeksempel fra start til slut?
Der er stor forskel på opgaverne, alt efter hvad branche man befinder sig i….. men som computer-spil-animator vil en typisk opgave være at lave bevægelserne til en karakter i det spil man nu arbejder på.

Første skridt i en produktion, før jeg begynder at animere, vil være at holde et møde med vores artdirector, vores storyteller og ham der står for gameplayet. Vi beslutter så hvad hver karakter skal kunne - gå, løbe, hoppe, trække sit sværd osv. Ud fra det vi beslutter laver jeg så en checkliste, da der kan være en del at holde styr på. Vores hovedkarakter har omkring 60 forskellige bevægelser for sig selv og ca. 50 ekstra når hun sidder på sin hest, bi-karakterer har omkring 25-30 animationer i alt.

Næste skridt vil så være at lave lidt research, hvis jeg skal animere noget som jeg ikke har prøvet før, eller ikke kender til. Til research bruger jeg meget nettet, men også bøger, film eller andet jeg kan finde der har interesse. Da jeg f.eks. skulle animere hesten i vores spil var jeg bl.a. ude på et stutteri med et videokamera, det gav virkeligt noget godt input. Jeg kan klart anbefale at komme så tæt som muligt på det man skal animere :)

Når jeg så har en klar ide om bevægelserne jeg skal lave, er det bare at tænde for computeren og gå i gang. ( Hvis jeg står for at ´rigge´ og ´skinne´ er det normalt heromkring jeg gør det )

Jeg starter som regel med de mest basale ting stå-cycle, gå-cycle, løbe-cycle osv,
( En cycle, vil sige at animationen er lavet så den kan gentage sig selv om og om igen uden at det hakker, typisk varer en cycle ca. 1 -1 1/2 sekunds. De forskellige cycles sættes så sammen af koden i spillet, alt efter hvad spilleren gør.)

Når basis animationerne er lavet, skal der så laves ´transitions´, det vil sige små stumper animation (ikke cycles) som føre karakteren fra en cycle til en anden f.eks. fra stå til gå, stå til løb, løb til stå osv, osv….dem er der temmelig mange af, men det er en af de ting der gør at bevægelserne i spillet føles flydende og ikke så hakkende som i visse ældre spil (lidt plads til overlap og follow through, hvis man kender til de begreber). Transitions gør også at f.eks. fødderne ikke glider så meget som hvis man bare ´blender/morpher´ mellem to animationer. De sidste animationer der bliver lavet er ´op af bakke´og ´ned af bakke´ animationer. Når man, som vi, har med firbenet karakterer at gøre og desuden har et bakket landskab, kan man ikke bare ride op af bakke inde i spillet, forbenene ville gå gennem bakken og vægten i animationen ville ligge helt forkert…så alle animationer bliver lavet op og ned af bakke.

Her hos os (og sikkert de fleste andre steder) er det så sat op sådan at jeg med det samme kan se min animation inde i spillet og prøve at bevæge karakteren rundt med en PSX-controller, så jeg kan se om noget skal rettes til og om det føles godt.

Videre til næste karakter.....

Cycle eksempler:
Clubman (avi - 2MB)
Pandora Xanthos (avi - 2MB)
Wolf (avi - 2MB)


Hvilke slags animationer eller type opgaver kan du bedst lige at arbejde med som animator?
Hrmmm….(lang tænke pause)…umiddelbart kan jeg faktisk ikke komme i tanke om noget jeg IKKE kan lide ved jobbet som 3D-Animator…jeg er en af de heldige der hver dag stå op og glæder mig til at komme på arbejde J …De projekter jeg har arbejdet på har alle været spændende projekter hvor jeg har lært en masse….så hvis jeg skal sige noget konkret jeg godt kan lide, så må det nok være opgaver hvor jeg kan blive ved med at lære og udvikle mig….


Er en 3D-animators arbejde meget selvstændigt eller er du afhængig af andre såsom grafikere o.s.v.?
Når man arbejder flere animatorer sammen er der en del koordination og fordeling der skal aftales så alt klapper, men som udgangspunkt vil jeg sig at det er meget selvstændigt. Selvfølgelig er man også afhængig af at nogen f.eks. har lavet en figur klar, og i spilproduktion at programmøerne har lavet lidt kode så man kan prøve det hele inde i spillet, men derefter er det rimeligt frit og sådan set kun deadlinen der styrer forløbet.


Har en animator meget frihed og indflydelse på sit arbejde eller skal et storyboard som regel følges tæt?
I produktioner hvor der indgår et storyboard ( film, reklamer osv.), skal det som regel følges slavisk. Men der er jo en del indflydelse da det jo er mig der sidder og rotere tingene ;) Ellers er der en stor frihed, men dermed også et stort ansvar da bevægelse/kropssprog/poses m.m har meget at sige hvad angår brugerens/tilskuerens oplevelse af det færdige produkt (spil / film osv. )…..

Lidt concept art fra Shadow of Pandora.







Hvad er det vanskeligste ved en animators opgaver? Er der nogle problemer der ofte går igen fra opgave til opgave?
En af udfordringerne som animator er selvfølgelig at lave nogle animationer som folk kan relatere til og forstå, at få bragt en historie ud til folk på den anden side af skærmen.

I spilproduktion er en af udfordringerne også at få alle de forskellige små cycles og transitions til at passe sammen, så det endelige resultat ser flydende ud. Men det vanskeligste er at huske at ”save” - OFTE og så finde et 3Dprogram der ikke crasher hele tiden …:)


Hvor lærte du dit fag henne - på skole/kurser eller på egen hånd?
Begge dele faktisk, jeg startede med at lære 3DSMax hos Team Vision i Søborg, og lærte mig selv klassisk animation ved siden af……kæmper stadigvæk med begge ting.:)


Hvordan fik du dit første animator-job?
Da jeg var ved at være færdig med min skole, gik jeg rundt til nogle af de steder jeg godt kunne tænke mig at arbejde, Ghost tilbød mig at sidde lidt inde hos dem og rode rundt i MAYA som jeg ikke rigtig kendte, og undervejs fik jeg lige sneget en fremvisning af min demo ind :) Da de så efterfølgende tilbød mig et job som animator var jeg ikke langsom til at ja !


Hvad er de første ting en ny 3D-animator bør lære? Er der et indlæringsforløb du kan anbefale?
Okay, det er så nok her at nogen vil mene at filmen knækker for mig….fordi….Hvis man gerne vil lære at animere er mit råd at man først glemmer alt om computere….Nej, ok måske ikke helst så drastisk, men næsten….. der er nemlig utroligt meget mere end 3Dprogrammet at lære, hvis man gerne vil være animator.

Det at animere er efter min mening en ´kunstform´ for sig selv og har som sådan ikke noget at gøre med computeren….computeren er sådan set kun et redskab, lige som blyanten, til at opnå det man vil … ( vent før i evt. begynder at af-installere max så læs lidt videre..) fordi det er selvfølgelig meget vigtigt at have et solidt kendskab til sit 3dprogram, jo større og dybere kendskab, jo bedre…..Men som jeg ser det er det vigtigste den måde man angriber det at lære at animere på - forklaring :

Mange 3dkurser/skoler har f.eks. tilrettelagt undervisningen efter et specifik 3dprogram - altså ´Her er programmet = sådan animere du i det´ - hvor jeg mener man mere bør tænke ´Sådan her animere man - hvordan gør jeg det i Programmet´ - jeg ved ikke om det giver nogen mening :) men for mig er der en virkelig en stor forskel ..så tænk primært på at du vil lære at animere, og brug så computeren til at gøre det med.

Et konkret råd er at få fat i alt det materiale om animation du kan og begynd så at læse, prøv først at forstå princippet bag og prøv det herefter af i dit 3D program.

Start simpelt, begynd f.eks. med at animere en kasse, en bold eller max´s tekande. En klassisk øvelse er en bold der hopper på stedet eller på tværs af skærmen…kanon øvelse...det ser måske ikke ud af noget i starten, men det du lære er noget du vil bruge resten af din karriere… Næste skridt kunne så være at få lidt personlighed og karakter ind i objektet.... er det en tung eller let bold? er den lavet af gummi eller cement…er den ked af det?, glad?...er der nogen efter den, har den travlt?…mulighederne er utallige…og det er utroligt hvad man kan få ud af en lille bold, tro mig. Tænk også over, at for at vise f.eks. glæde, behøves man ikke nødvendigvis at animere et stort smil… Prøv at få det til at se ud som om din bold tænker selv, at den flytter sig af egen fri vilje. Undgå at det ser ud som om den bliver flyttet af dig…skab illusionen af liv.

Prøv altid at ´fortælle en historie´ når du animere - få ´noget´ ud til tilskueren på den anden side af skærmen…..

Hvis du ikke kender ´de 12 principper´ indenfor animation, så skynd dig at finde ud af hvad det er…!!!
start evt. her
..fortsæt evt. her
Vær din egen dommer, og vær hård ;) vil du syntes at det så godt ud hvis en anden havde lavet det…???

Lidt mere concept art fra Shadow of Pandora.







Er det en fordel at beherske klassisk animation før man begynder på 3D-animation, eller kan man ligeså godt springe direkte til 3D-animation?
Jeg tror ikke nødvendigvis at man behøves at lære klassisk animation først og så lære 3d-delen bagefter, hvis det er det du mener. Men efter min mening er det absolut nødvendigt at kende til principperne bag klassisk animation før man begynder at animere noget som helst.

Man kan sagtens lære animation (teorien) og det at animere på computeren (det praktiske) sideløbende, så længe at det praktiske har grobund i det teoretiske…det virker ivertilfælde for mig….!!! En god biting jeg har fået ud af at lære animation fra den teoretiske side, er at jeg har nemmere ved at skifte imellem at animere i forskellige 3Dprogrammer, fordi man tænker i animationstermer og ikke i max eller maya terminologi.


Er der nogle bøger du vil anbefale til folk som vil lære at animere?
Gerne, - først den klassiske, animatorernes bibel, ´The Illusion of Life: Disney Animation´ en ordentlig moppedreng skrevet af to af giganterne indenfor animation, Frank Thomas og Ollie Johnston, to af dem der opfandt de principper vi stadigvæk bruger i dag ( de 12 principper som jeg nævnte før)….En bog der også fortæller en masse om Disney-studierne før i tiden, hvis man syntes det er interessant…..Kanon bog

Hvis ´illusion of life´ var biblen, så kommer her ´det ny testamente´ J - ´The Animator's Survival Kit´ af Richard Williams, suveræn bog med tons af gode illustrationer og tæt pakket med oplysninger og øvelser….Køb den..

Begge bøger ligger nok lidt i den tunge del af skalaen, både hvad angår indhold, økonomi...og vægt :), men to bøger jeg bestemt syntes man skal checke ud hvis man er seriøs omkring det at animere…. hvis man ikke lige står med de mange penge bøger koster, kan man som en start finde langt de fleste af de information og øvelser der stå I bøgerne, på nettet……(se evt. førnævnte links) ..happy hunting….


Er der nogle klassiske nybegynderfejl nystartede animatorer bør undgå?
En fejl som jeg selv har gjort og som jeg ser mange andre gøre, er at bruge en masse tid og energi på alt andet end animation, altså modellering, texturering, lyssætning osv. Hvis man vil være god til at animere så….animer, animer, animer. Folk der skal hyre dig som animator er temmelig ligeglad med om du kan sætte det vilde lys, eller modellere de flotteste monstre, de vil hellere se en rigtig god animation af en temmelig dårlig kasse-mand end en dårlig animation af verdens flotteste model med det vilde lys…! Fokusere på det du gerne vil ( det samme gælder selvfølgelig også for modellører osv. ) Med det sagt, vil jeg lige sige at det altid er en fordel at beherske flere aspekter indenfor sit fag, og at det kan kun være positivt og en hjælpe, at kende til andre dele af sit 3dprogram (eller andre programmer) men læg hovedvægten af din energi der hvor du vil hen

En animationsteknisk ting som mange virkelig mangler i deres animationer ( og som jeg også selv konstant kæmper med ) er VÆGT, illusionen af vægt/masse er SUPER vigtig for at animationen ser overbevisende ud….så tilbage til øvelsen med den hoppende bold….:)


Nu har du været animator i længere tid - er der nogle ting om branchen, som du gerne ville have vist før du startede som animator?
Hvis man bare, i starten, er villig til at - gi´ sig selv 120 % og få betaling for 60 %, så er man godt på vej :) Nej, det er jo nok ikke så slemt endda, men der er mange om budet og ikke så pokkers mange stillinger i omløb…..jeg ved at det ikke unormalt at danske firmaer får ansøgninger fra folk som har arbejdet for bla. Pixar, sååå…man er oppe mod hårde odds….erfaring indenfor branche tæller højt, men dog ikke højere end en killer demoreel, så det er bare med at komme i gang….

Man skal også hurtig lære at andre folk har en mening om det man laver, og at den ikke altid er den sammen som ens egen ..… Et godt råd jeg fik da jeg startede er, ´aldrig at være bange for at skrotte alt og starte forfra´ ( Tak, Jeppe J ) Du vil nemlig helt sikkert komme ud for at det du har lavet er helt forkert eller ser dybt mærkeligt ud, for andre end dig selv, tag det til dig og lær af det ;)


Hvordan er jobmarkedet for 3D-animatorer i DK/udlandet - er den dårligere/bedre end for 3D-grafikere generelt?
Jeg tror ikke at animatorer har det nemmere eller sværere end andre 3D-grafikere, jeg tror generelt der er en lidt hård branche, specielt hvis man kommer som helt ny, det første job er altid det sværeste at få (og derefter det andet og derefter :) ) Hvis jeg skal nævne et par kodeord for at holde sig i arbejde (eller få arbejde) må de være…
- Netværk / kontakter
- Erfaring
- Talent
- ...og Held

Her i Danmark er 3D branche ikke særlig stor og stillingerne hænger ikke på træerne, men jeg tror bestemt at den er voksende og at der indenfor en overskuelig fremtid nok skal komme flere jobs.

Jeg har ikke den store erfaring med udlandet, men der bliver jo helt klart slået flere stillinger i udlandet end herhjemme, så hvis man har mulighed for - og lyst til at rejse, er det bestemt ikke umuligt at få et job uden for landet grænser. Jeg tror ikke det er så ualmindeligt at 3Dgrafikere er lidt af et nomadefolk, der rejser derhen hvor jobbet er….men man skal nok også være forberedt på at der også derude, er stor konkurrence om få jobs…. Jeg håber ikke alt det her har taget modet fra nogle...for det kan jo altså lad sig gøre, man skal ”bare” være bedre end de andre (og lidt heldig) så er alle døre åbne :)


Hvad ser du/din arbejdsplads primært på, når du/I ansætter nye folk?
Bitmonks har ikke været ude i den stor ansættelses runde endnu, men som alle andre vil vi nok se på erfaring, og kundskab…og så om du er en hyggelig fætter, der er til at omgås !!!


Hvad er din erfaring med arbejdstider - er det 37 eller 60 timers arbejdsuger?
Det er svært at sige, da det svinger lidt efter hvor i forløbet man er, op til deadlines kan der være knald på og så er der bare ikke nok timer i døgnet, men normalt er ligger min arbejdsuge på ca. 45 timer.


Hvad er dit bedste råd til dem som gerne vil ind i branchen?
Hrmm…(lang tænke pause ..igen)…
Gør altid det bedste du kan. Del din viden og spørg hellere en gang for meget..... Specialiser dig tidligt, og blive ved med at lære og dygtiggøre dig...
Held og Lykke med det..

Kenneth

Tak

© 2000-2009 3DMaxer.dk | [email protected]