Tommy Helgevold
Medlem
    
 Denmark
4452 Posts |
Posted - 14/05/2007 : 08:46:25
|
Læs mere her:
http://www.blender.org/development/release-logs/blender-244/
Egentlig skulle 2.44 blot være en "bugfix" version hvor al den "brok" der var i version 2.43 blev til korrektur i 2.44, men mon ikke om der sneg sig ind nogle dejlige nye features...
Nye features:
SSS - Sub Surface Scattering:
Blender har fået en ny shader baseret på Henrik Wann Jensen (Stanford university) og Juan Buhler (DreamWorks) 's papirer og resultaterne er ganske slående!

2 nye modifiere: Cast & Smooth:
Smooth: er en modifier der kan "glatte ud" skarpe kanter og iøvrig lave et "gennemsnit" af verticernes placering i forhold til hinanden. Dvs. lidt a'la den Smooth funktion du allerede har i editmesh mode men nu har du mulighed for at bruge den som en modifier, dette kan være nyttig hvis du vil se effekten af smooth uden at det går ud over dit originale Mesh. Plus du kan bruge den som en modifier til f.eks en kompleks animation med andre modifiers.
Cast: er en modifier der kan "blende/morphe" nogle basisforme som cube/sphere/cylinder dit mesh og det bliver deformet i henhold til den værdi du har sat den til, kan f.eks være nyttig hvis du laver en lille tegnefilms-figur der kigger for meget på tv...og så ændrer formen sig til en kasse....mens man stadig ser formen på selve ansigtet...you get the point :)
Der er envidere opgradering af de allerede eksisterende modifiers såsom MIRROR modifieren medtager nu også UV koordinater. Array og Wave modifierne har også fået nogle ekstra features du kan læse mere om via linket.
Nye Noder:
Gamma Noden: Denne node tilhører Compositor node-editoren og justerer "gamma" niveauet på det renderede/animerede/HD-billede du arbejder med.
Brightness & Contrast Noden: Denne node vil man nok sige forklarer sig selv ;)
Langsomt men sikkert udvikler Blenders Compositor del sig og bliver nok et kraftfuldt værktøj med tiden, der tilføjes nye noder stort set hver gang ved hver release.
Ægte 64 Bits Blender:
Ja - Blender har været tilgængelig som 64 bits version på 64 bits Alpha processorer i 1998, men har mere eller mindre blevet ignoreret til fordel for 32 bits processorer siden...det er der nu rådet bot på. Tidligere 64-bits versioner til Blender har kun været "kompatible" versioner, nu har de re-kodet Blender sådan at den benytter sig af 64 bits registre såvel som andre fordele. Desværre gælder dette kun Linux platformen endnu da den er den mest stabile 64 bits platform p.t. men de regner med at når OSX 10.5 (mac platformen) og windows senere bliver stabilt og lidt mere "almen kendt" også kommer stærkt. Lige nu mangler de en 64-bit maintainer på Windows platformen (så skabskodere - kom så frem?!)
Flere features og bugfixes:
Sculptmode har også fået nogle seriøse godbider, og der er en masser af småfeatures som scrol-funktioner i menuerne viewport effekter m.m.
Så god fornøjelse!
|
Tommy Helgevold
3D Grafiker & Pixelfanatiker hos Stieler & Co
|
|