Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 Programmer
 3ds Max
 Material til hud?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Arkane
Medlem

Denmark
152 Posts

Posted - 30/07/2010 :  12:07:33  Show Profile  Reply with Quote
Hejsa. Jeg er ved at lave en scene med en menneskefigur. Jeg har allerede diffuse-, specular og bump-maps til figuren, men jeg kan ikke få det til at se rigtigt ud. Jeg har fundet et par hud-tutorials, den ene er til mental ray og den anden er til den almindelige scanline render. Mental Ray-materialet ødelægger farven på mit diffuse-map og gør mit material lyserødt og selvlysende. Derudover vil jeg gerne undgå at bruge Mental Ray, idet jeg gerne vil bruge area shadows på min belysning. Scanline-materialet er jeg heller ikke tilfreds med; det bliver for blankt og plastic-agtigt.

Hvordan laver I hud-materialer? KAn jeg få et par gode links?

Kragh
Medlem

Denmark
1092 Posts

Posted - 30/07/2010 :  13:18:52  Show Profile  Click to see Kragh's MSN Messenger address  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Arkane

Derudover vil jeg gerne undgå at bruge Mental Ray, idet jeg gerne vil bruge area shadows på min belysning. Scanline-materialet er jeg heller ikke tilfreds med; det bliver for blankt og plastic-agtigt.

Du kan da godt lave area ligths i mental ray...

Henrik

2D-Illustrationer(Tegnebordet.dk)

"Life is what happens to you,
while you're busy making another plane"
Go to Top of Page

Dan Andersen
Medlem

United Kingdom
781 Posts

Posted - 30/07/2010 :  14:31:21  Show Profile  Visit Dan Andersen's Homepage  Send Dan Andersen an ICQ Message  Click to see Dan Andersen's MSN Messenger address  Reply with Quote
"Mental Ray-materialet ødelægger farven på mit diffuse-map og gør mit material lyserødt og selvlysende"

Jeg gaetter paa det er subsurface komponenten i materialet. Den kommer du ikke udenom, hvis du vil lave en realistisk skin shader.

Det er subsurface scattering som faar materialet til at se "bloedt" ud (som hud, stearin, maelk, marmor osv), da al lyset ikke absorberes/reflekteres direkte ved overfladen, men fortsaetter ind i objektet, hvor det skifter retning (1 eller flere gange). Noget af lyset vil blive absorberet i processen, mens andet vil blive reflekteret tilbage ud af huden. Det afgoerende er, at lyset kommer ud af et andet punkt ind det kom ind ad, saa hvis du for eksempel har en skarp lys/skygge kontrast paa din model, vil noget af lyset bloede ind i skyggesiden, inden det bliver sendt tilbage mod kameraet eller vores oejne.

Hvor kraftfuld effekten er, styres af hvor meget af lyset der bliver reflekteret direkte ved overfladen og hvor meget der faar lov at fortsaette ind i objektet + afstanden lyset faar lov at fortsaette, inden det bliver absorberet eller sendt retur. Jeg vil tro der er parametre i Mental Ray shaderen til at kontrollere begge dele. Derudover burde der vaere en "tint" parameter, til at styre farven.

Summa summarum - hvis du vil lave hud der reagerer realistisk paa lys, skal du bruge Subsurface Scattering og jeg vil tro Mental Ray er dit bedste bud der :)

http://www.dan3d.dk

Edited by - Dan Andersen on 30/07/2010 14:31:59
Go to Top of Page

Arkane
Medlem

Denmark
152 Posts

Posted - 03/08/2010 :  23:13:40  Show Profile  Reply with Quote
Jeg fik mit Mental Ray-materiale til at virke. Tak for hjælpen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
3DMaxer.dk © 2000-2008 3DMaxer.dk Go To Top Of Page
Snitz Forums 2000
© 2000-2009 3DMaxer.dk | info@3DMaxer.dk