| Author |
Topic  |
|
|
Xeen
Administrator

Denmark
3315 Posts |
Posted - 21/07/2010 : 21:57:21
|
|
Gemmer et fotografi en dato for hvornår den oprindeligt er taget, selvom om formatet måske er ændret/photoshoppet et par gange? Hvis ja, hvordan ser man det?
|
Jens A. alias Xeen bossen på 3DMaxer.dk |
|
|
Tommy Helgevold
Medlem

Denmark
5436 Posts |
Posted - 21/07/2010 : 22:08:07
|
quote: Originally posted by Xeen
Gemmer et fotografi en dato for hvornår den oprindeligt er taget, selvom om formatet måske er ændret/photoshoppet et par gange? Hvis ja, hvordan ser man det?
Ah Jens, nu er du inde på mit område, så det skal jeg da med glæde give dig information om.
Hvis dit kamera er EXIF kompatibelt (hvilket de fleste digitale kameraer er i disse tider), så gemmes al information tilgængeligt, dvs. Dato, tid, exposure, Location (hvis tilgængelig)...etc...kig lige:

Nu ved jeg ikke med Windows, men vi der bruger Linux har automatisk EXIF information tilgængeligt når man højreklikker på en .jpeg fil, og kan se alle detaljer vedrørende billedet. Hvis du har photoshop, vil jeg mene du kan få samme information. Hvis ikke - så kan det gratis billedfremviserprogram IrfanView godt vise det for dig, så er du ikke i tvivl.
HVIS du derimod - åbner et nyt dokument i (f.eks photoshop eller the-gimp) og kopierer dit digitalfoto over til dit nye dokument - vil al EXIF information gå tabt....logisk nok..da det ikke kommer fra dit kameras egen fil).
Håber det kunne besvare nogle af dine spørgsmål.
|
HamsterKing.com - Grafik, Nyheder, Elektronik, Forums, Tutorials m.m |
 |
|
|
Xeen
Administrator

Denmark
3315 Posts |
Posted - 21/07/2010 : 23:26:10
|
| Tak for dit svar - jeg har fundet information på de fleste, men nogle mangler. Det skyldes nok, som du er inde på, at de er kopieret i et program. |
Jens A. alias Xeen bossen på 3DMaxer.dk |
 |
|
|
Preisler
Medlem

Denmark
208 Posts |
Posted - 22/07/2010 : 11:16:40
|
Æv nu kom Tommy jo først - ellers et spørgsmål lige til højrebenet! 
Det eneste jeg vil tilføje er at hvis du har Photoshop så har du måske også adgang til Adobe Bridge. Den kan "sladre" en del om billedets oprindelse.
Preisler |
 |
|
|
René Larsen
Medlem

Denmark
1269 Posts |
Posted - 22/07/2010 : 11:22:04
|
Det er stadig EXIF dataene som Adobe Bridge kigger på. I windows kan man desuden også bare højreklikke på et billede, og kigge under egenskaber -> detaljer (i vista anyways). Ingen grund til fancy programmer ;) |
cellart.dk |
 |
|
|
StupendousMan
Medlem

Denmark
1329 Posts |
Posted - 22/07/2010 : 12:54:44
|
| Kan man også i XP... Dog ikke altid den trækker alle info med, ik helt sikker på hvorfor. |
http://3d-animation.dk |
 |
|
|
|
| |
Topic  |
|