| Author |
Topic  |
|
|
Jesper Rytter
Medlem

Galleri: 1 stk.
Denmark
126 Posts |
Posted - 12/05/2010 : 19:05:01
|
Nå nu har andre efterhånden fået lavet en lidt samlet tråd med små projekter så hvorfor ikke selv hoppe med på vognen.
al kritik er velkommen
her er den første kridskrads fra zbrush. regner med og tage den lidt længere med noget test af displacement mapping
|
zeplinn.wordpress.com |
Edited by - Jesper Rytter on 26/08/2010 17:28:00
|
|
|
Louison
Medlem

Galleri: 4 stk.
 Denmark
266 Posts |
Posted - 13/05/2010 : 12:04:41
|
Hej Jesper. Ser rigtig godt ud - og god start. Glæder mig at se noget displacement mapping engang ;) Kan godt se den er under udvikling - så de små fejl hist og her kender du mådke allerede - så som pandehåret der ser ud til at gå lidt igennem meshen - øret der er kantet. Det er svært at sige om næsen er for stor eller kæben er for lille da det her måske er en yngre model.. så vil jeg tro det er fint. Hvid det er en yngre model synes jeg måske øjnene er en tand for små? mangler øjenlåg for oven / øjenbryn for indsunket?
Keep it up - Rockon!  |
Jacob Louison Bruun www.louisonart.com Concept & Game Artist - - - online showcase- - - [Clayman=old nick] |
 |
|
|
Jesper Rytter
Medlem

Denmark
126 Posts |
Posted - 13/05/2010 : 15:15:26
|
Clayman@:
mange tak. det er nok næsen der er en smule bred. i 3d view syntes jeg ihvertfald kæben er helt fin.
øjene i sig selv tror jeg ikke er for små men selve øjenlåget kunne godt klare lidt mere arbejde. det samme gælder øret som du nævner. øret er lavet fra zsketch og den geometri den giver mig og arbejde med har jeg lidt svært ved og finde ud af hvordan den skal håndteres i visse områder. så lige pt er jeg igang med og retopology mit mesh i modo bare for og få lidt øvelse i denne software på samme tid |
zeplinn.wordpress.com |
 |
|
|
Medievil
Medlem

Denmark
1968 Posts |
Posted - 13/05/2010 : 15:23:35
|
Cool...
Jeg synes næseborene ser lidt for store ud. Måske er det den væg i midten der er lidt for smal. Der ser ud som om kæben under øret er lidt bumpy, jeg ville nok lave den lidt mere smooth.
Jeg ved ikke med håret, Personligt synes jeg hår er utrolig svært. Det ser ud som om du er på rette vej med håret, men den er der ikke helt endnu :) Så jeg ville nok arbejde lidt mere på det. Evt. kigge på mere reference. Men igen, jeg synes hår er pisse svært. |
Dennis Jensen CG Artist student DSigArt Blog |
 |
|
|
Jesper Rytter
Medlem

Denmark
126 Posts |
Posted - 13/05/2010 : 15:35:36
|
tak medevil har det nok lidt ligesom du selv havde det med hår. så det jeg har lavet her er bare et hurtigt forsøg uden nogen reference. kan godt se det mangler en del, men overaskede nu lidt mig selv. troede det ville være meget være |
zeplinn.wordpress.com |
 |
|
|
Jesper Rytter
Medlem

Denmark
126 Posts |
Posted - 19/05/2010 : 18:26:10
|
nå nu har jeg prøvet og og komme i gang med og give hende en ny topology. prøver og holde min firkanter så kvadratiske jeg kan. syntes selv det ser sådan rimlig okay ud indtil videre, med et enkelt problem område i panden. nogen ideer eller generelle kommentarer ?
 |
zeplinn.wordpress.com |
 |
|
|
Jesper Rytter
Medlem

Denmark
126 Posts |
Posted - 05/06/2010 : 10:20:30
|
jeg har tildels haft hjulpet på en vens showreel med at bygge dragen og texturere den. Syntes vennen er blevet rimelig ferm til både rigging og animation. http://blog.mkolar.com/ |
zeplinn.wordpress.com |
 |
|
|
Jesper Rytter
Medlem

Denmark
126 Posts |
Posted - 30/07/2010 : 11:30:10
|
efter en veltrængt pause har jeg nu sat mig for at skulle lære at lave et ordenligt 32-bit displacement map og bruge det i maya.
jeg har exportet et 32-bitmap fra zbrush 3.5r3 med adaptive og subd på 4 og slået smooth uv fra, mid value på 0.0.
i maya har jeg fået sat det hele op som i følge af (scott spencer, chararcter creation bog). han bruger dog 3.1 så måden han laver sit displacement map er jo lidt anderledes.
problemet starter så nu.
i følge bogen kan jeg lave min .tif om til en .map fil via command prompt eller en lille batch fil kaldet convertfile. jeg har sat mit system op så den kan finde filen imf_copy i min maya bin. den del virker også fint men den vil stadig ikke lave mig en .map fil.
har kigget nærmere på min fil i cmd som fortæller mig at min tiff er et ukendt format der ikke understøtter et 8-bit 4 channel map. nu forstår jeg så ikke hvorfor den siger min fil skulle være en 8-bit når jeg lavede det som en 32-bit fil?
expressins brugt: imf_copy -p inputfil.tif outputfil.map
imf_copy -p -v -L inputfil.tif outputfil.map
i maya hvis jeg bruger filen bliver det hele sat op og virker fint indtil render tid. der giver den en warning omkring min tiff fil.
nogen der har nogen ideer?
på nuværende tidspunkt har jeg ingen screenshots men kan skaffes om nødvendigt |
zeplinn.wordpress.com |
 |
|
|
Christoffer Andersen
Moderator

Denmark
7694 Posts |
Posted - 30/07/2010 : 11:42:50
|
Dine Tiff filer skal være uncompressed. Hvis de ikke er det, kan du åbne i den i photoshop og gemme igen som tiff og vælger Uncompressed.
Maya kommer med en advarsel når man loader 32 bit tiff filer ind, men hvis du renderer med MR skulle det ikke have nogen betydning. Det er bare maya der brokker sig.
Så vidt jeg ved, er der ikke nogen grund - ud over effektivering - at konvertere til .map. Det skulle kunne rendere uden. Hvis det ikke hjælper at åbne i photoshop og gemme som uncompressed, så kan du evt. prøve at gemme som exr.
Skal lige siges, jeg på ingen måde er ekspert i det her område, så det er muligt en klogere person kommer forbi med mere konkrete forslag ;) |
Doffer
Private Blog Animation Study Deep short film |
 |
|
|
Jesper Rytter
Medlem

Denmark
126 Posts |
Posted - 30/07/2010 : 13:28:28
|
jeg har ikke compressed mine tif på noget tidspunkt, med mindre zbrush har gjort det ved export og det tvivler jeg lidt på.
ved godt jeg ikke behøver og lave det om en til en .map men aligevel meget rart at kunne finde ud af det.
har dog læst at man skal passe på med og åbene 32-bit filer i photoshop da det kan destruere ens floating-point data. ved dog ikke om det blot er en myte |
zeplinn.wordpress.com |
 |
|
|
Medievil
Medlem

Denmark
1968 Posts |
Posted - 05/08/2010 : 14:56:06
|
jeg ved at mudbox compresser dem, så det kunne da tænkes at maya gør det samme :)
Du kan altid gemme som en back up jo, og det tager ik mere end 5 min at tjekke.
God sommer
/Dennis |
Dennis Jensen CG Artist student DSigArt Blog |
 |
|
|
Jesper Rytter
Medlem

Denmark
126 Posts |
Posted - 15/08/2010 : 20:01:55
|
efter en halv travl august er man så tilbage igen.
det er rigtigt medievil, jeg tjekkede dog mine filer inden jeg åbende dem i en anden applikation. jeg har stadig ikke fået min 32-bit displacement map til at virke endnu og er ved at køre lidt død i maya setting. har i stedet leget med en anden anden workflow i zbrush for at skabe karerkterer. jeg har vel brugt en 6-8 timer på den plus noget hår som jeg bestemt ikke er tilfreds med endnu. al kritik er velkommen
 |
zeplinn.wordpress.com |
Edited by - Jesper Rytter on 16/08/2010 17:51:40 |
 |
|
|
Jesper Rytter
Medlem

Denmark
126 Posts |
Posted - 26/08/2010 : 17:23:09
|
nu har jeg fået leget noget mere med mit kvinde ansigt. har fået givet hende en topology jeg er rimlig tilfreds. kunne godt bruge noget kritik på håret og egentlig også det alt det andet
 |
zeplinn.wordpress.com |
 |
|
|
Jesper Kondrup
Medlem

Denmark
1868 Posts |
Posted - 26/08/2010 : 21:42:46
|
Jeg har heldigvis aldrig selv kastet mig ud i at modellere hår, hvilket også gør det lidt svært at komme med god kritik.
Det første der falder mig ind, er at det virker meget stift.. næsten som om det var lavet af metal. Ligesom den her:

Det står også meget voldsomt ud fra hendes hovede. Der kunne jeg noget bedre lide håret i dit første billede, det synes jeg fungerer bedre. Både fordi det ligger mere ind til hovedet og fordi der er lidt random hår som stikker frem rundt omkring.
Men nu kommer det selvfølgelig også an på hvad stil du går efter.. om det skal være kunstnerisk, fotorealistisk etc.
|
Portfolio: http://www.coindrop.dk Work: http://www.interactivelabproduction.com
|
Edited by - Jesper Kondrup on 26/08/2010 21:44:30 |
 |
|
|
Jesper Rytter
Medlem

Denmark
126 Posts |
Posted - 27/08/2010 : 10:08:22
|
mange tak jesper. prøver lige at se om jeg kan gie hendes hår en lille makeover.
jeg satser ikke på det upperlige foto realisme men håret skulle nu gerne have det indtryk at være en smule levende. så lidt foto realisme skal der være over det |
zeplinn.wordpress.com |
 |
|
|
Louison
Medlem

Galleri: 4 stk.
 Denmark
266 Posts |
Posted - 27/08/2010 : 11:43:41
|
Hej Jesper. Der er flere metoder man kunne overveje til håret, men jeg synes nu godt at man kan forbedre denne metode ved at bearbejde teksturen så den bliver mere detaljeret. Man kunne som sagt overveje en anden teknik, så som "hair" som jeg ville tro er sværere at sætte sig ind i nu og her, eller det kunne være mere realistisk at prøve at lave "lowpoly hair" med "Alpha-maps" som giver form og et transparent "feel".
Den sidste metode ville helt sikkert give håret liv og realisme. |
Jacob Louison Bruun www.louisonart.com Concept & Game Artist - - - online showcase- - - [Clayman=old nick] |
Edited by - Louison on 27/08/2010 11:46:18 |
 |
|
|
|
| |
Topic  |
|