| Author |
Topic  |
|
|
shem
Medlem
Denmark
2 Posts |
Posted - 03/03/2010 : 19:35:10
|
Hej. Jeg arbejder til dagligt med autocad 2009. Men jeg har et kæmpe problem. Jeg har lavet denne plantegning i sin tid, dog bare som en almindelig streg tegning, og nu har et andet firma arbejdet videre på den, så den nu ser sådan her ud.... Det vil jeg rigtig gerne selv kunne lave. Har ikke kunne farvelægge tegninger i autocad...? Hvad gør man så.?
MIT PROBLEM ER, HVORDAN HAR DE LAVET DENNE TEGNING, MED HVILKET PROGRAM...!!??
Kan nogen hjælpe mig.?! Er super vigtigt for mig.
Se billede her: http://imageatwork.dk/test.htm
|
|
|
thekapow
Medlem

Denmark
927 Posts |
Posted - 03/03/2010 : 20:23:10
|
er det ikke bare at smide det ind i photoshop, lav det til et nyt lag, sæt det til linear burn (som er det modsatte af screen), så vidt jeg lige husker, også smider du bare farver/alt muligt andet ind under, så har du stadigt dine linier. eller også holder du ctrl nede og trykker på den grønne farve kanal (så vælger du alt det hvide) og slet og hovsa også igen ind under med nogle farver, tror du ville kunne løse denopgave på 10000 forskellige måder. prøv at google "colour pencil drawing photoshop" |
Karch - Kunstakademiets Arkitektskole - 2010 Hewlett-Packard - Trade Marketing
her stod der engang Deadline Games - QA
|
 |
|
|
shem
Medlem
Denmark
2 Posts |
Posted - 03/03/2010 : 20:34:43
|
quote: Originally posted by thekapow
er det ikke bare at smide det ind i photoshop, lav det til et nyt lag, sæt det til linear burn (som er det modsatte af screen), så vidt jeg lige husker, også smider du bare farver/alt muligt andet ind under, så har du stadigt dine linier. eller også holder du ctrl nede og trykker på den grønne farve kanal (så vælger du alt det hvide) og slet og hovsa også igen ind under med nogle farver, tror du ville kunne løse denopgave på 10000 forskellige måder. prøv at google "colour pencil drawing photoshop"
Tak for hurtigt svar. Jeg har arbejdet en hel del med photoshop, og måske det er en mulighed. Men jeg tror ikke det er det de har brugt, det er næsten umuligt at få en .dwg fil over i photoshop, især i så god kavlitet, og der er også en smule dybde i tegningen... Såååå
Det må være et program der kan arbejde med .dwg filer, og som kan farvelægge på denne flotte måde.
Kunne det være Illustrator.... Har aldrig arbejdet med det program, men det kan vist arbejde med autocad filer osv. ??? |
Edited by - shem on 03/03/2010 20:39:37 |
 |
|
|
Hestbech
Medlem

Djibouti
1476 Posts |
Posted - 03/03/2010 : 23:51:22
|
Jeg er ret sikker på det er lavet i Illustrator.
Det er lang tid siden jeg har arbejdet i autocad, så jeg kan ikke helt huske workflow'et:
- Der var et eller andet med at det skulle være autocad 2000 format (kan ikke huske om det var når man gemte i Acad, eller når man importerede i Illustrator) - Ingen blokke - Jeg mener også der går koks i det hvis der er brugt hatch (er ikke sikker, prøv det) - Hvis objekter ligger langt fra 0,0,0 kan der gå koks i Illustrator.
Hmmm -det var ikke så meget jeg kunne huske af workflow'et -og jeg har også kun været involveret i Autocad-delen. Men som sagt er jeg ret sikker på at billedet du linker til er lavet i Illustrator.
|
::: Det ku' være fed, hvis der kom slik når fugle sked ::: |
 |
|
|
Tue Kappel
Medlem

Galleri: 1 stk.
Denmark
3374 Posts |
Posted - 04/03/2010 : 07:05:14
|
Det er bestemt ikke svært at få autocad tegninger over i photoshop, vi gør det hver eneste dag. Mellemvejen hedder eps eller pdf, to formater som autocad kan printe til. De kan begge åbnes af photoshop. De er vektorgrafik-formater, så opløsningen kan blive lige så god, som man har brug for. Illustrator kan åbne dwg'er direkte, det er også en mulighed, så får man lagene med, men ikke stregtykkelsen.
Når man åbner en pdf i photoshop, vælger man hvilken opløsning man vil raste den i, det er dér man grundlægger den gode kvalitet, du snakker om. Har lige opdaget at man også kan "place" sin PDF, så beholder den vektoregenskaberne til du har valgt skaleringen og trykket OK til at place, derefter rastes den.
I photoshopville jeg vælge multiply som transparens, så lægger du alt andet nedenunder.
i den viste fil er der brugt forskellige gradients, og noget drop shadow til at give lidt dybde. Det kan laves lige så vel i illustrator, det er et spørgsmål om smag og behag. |
 |
|
|
Michael-k
Medlem

Denmark
5057 Posts |
Posted - 04/03/2010 : 09:06:52
|
| Jeg har også lavet mange af disse farvelægninger, jeg foretrækker dog illustrator til at gøre det i, da workflowet er nemmere og hurtigere end i photoshop, men det er ganske nemt. |
[MK]
Art is dead this is pop !! |
 |
|
|
Bodot
Medlem

Denmark
161 Posts |
Posted - 07/03/2010 : 00:02:25
|
Hvor ville det være dejligt hvis man kunne lave farvelægning mere enkelt og intuitivt samt med dropshadow i AutoCad så man var fri for at skulle eksportere til et andet program.
Det sker jo ret ofte at de planer man arbejder på skal ændres ( for ikke at sige altid skal ændres) og derfor skal eksporteres igen og farvelægningen rettes til i enten Photoshop eller Illustrator.
Jeg har selv valgt at sætte ambitionsniveauet for farvelagte planer ned og arbejde mere fladt med rene hatches i AutoCad for at slippe for dette dobbeltarbejde og opnå en mere rationel arbejdsform.
Det er også ret praktisk hvis man udveksler med andre kolleger at det holdes i cad.
Men ingen tvivl om at de bedste resultater opnås med enten Photoshop eller Illustrator (mindre filstørrelser).
Vh. Bo
|
Freelance Illustration Design af Smykker |
 |
|
|
Tue Kappel
Medlem

Galleri: 1 stk.
Denmark
3374 Posts |
Posted - 07/03/2010 : 00:23:11
|
Autocad bliver aldrig et WYSIWYG billedbehandlingsprogram, men der er da sket en del siden de go'e gamle r14-dage. Color books og two-tone gradients, hva' gi'r i? 

|
 |
|
|
Michael-k
Medlem

Denmark
5057 Posts |
Posted - 07/03/2010 : 09:58:21
|
quote: Originally posted by Bodot
Hvor ville det være dejligt hvis man kunne lave farvelægning mere enkelt og intuitivt samt med dropshadow i AutoCad så man var fri for at skulle eksportere til et andet program.
Det sker jo ret ofte at de planer man arbejder på skal ændres ( for ikke at sige altid skal ændres) og derfor skal eksporteres igen og farvelægningen rettes til i enten Photoshop eller Illustrator.
Jeg har selv valgt at sætte ambitionsniveauet for farvelagte planer ned og arbejde mere fladt med rene hatches i AutoCad for at slippe for dette dobbeltarbejde og opnå en mere rationel arbejdsform.
Det er også ret praktisk hvis man udveksler med andre kolleger at det holdes i cad.
Men ingen tvivl om at de bedste resultater opnås med enten Photoshop eller Illustrator (mindre filstørrelser).
Vh. Bo
Jeg syntes ikke det er så galt at lave rettelser, man ligger bare den nye plan oven i den gamle, sletter det der er blevet rettet..... så er der altid noget farvelægning som ikke passer mere, som man så lige skal rette til.
Men det klart begynder man at rette indervægge og ydervægge, placering af døre og vinduer, så kan arbejdet godt være lidt trælst, som vi siger derover i jylland  |
[MK]
Art is dead this is pop !! |
 |
|
|
PR
Medlem
Denmark
5 Posts |
Posted - 17/03/2010 : 19:29:46
|
Hej Har set nogle eksempler på AutoCAD-tegninger der er "efterbehandlede" med Autodesk Impression, som minder rigtig meget om Shem's eksempel. Såvidt jeg forstår er Impression netop bygget til at farvelægge og viderebehandle AutoCAD-/dwg-tegninger. Er pt. vist kun tilgængelig for subscription-kunder.
Det er klart en ting jeg selv skal have tjekket ud. |
 |
|
|
Bodot
Medlem

Denmark
161 Posts |
Posted - 25/04/2010 : 00:23:49
|
Hej Pr
Ja det er rigtigt - jeg har netop prøvet Impression - det er et fedt program.
Man kan åbne autocadfiler direkte og vælge penstyles eller tildele stregerne forskellige styles.
Farvelægningen sker enkelt med en pipette/spand som ovenikøbet ignorerer tekst hvis man farvelægger en plan.
Man kan endvidere lave dropshadow på sine fills - så man kan give fornemmelsen af en plan der rejser sig.
Det er rigtigt man kan downloade hvis man har subscription. Vh. Bo |
Freelance Illustration Design af Smykker |
 |
|
|
|
| |
Topic  |
|