T O P I C R E V I E W |
Tommy Helgevold |
Posted - 22/01/2004 : 06:28:14 Hey,
Nu er jeg i fuld gang med at lave den "store" Danske Blender Guide, og første, del er færdig - del 2 er påbegyndt.
Det som er lavet er: - Introduktion til absolut BASAL 3d. - Opsætning af Blender's Viewports. - Zooming - Navigation - Transforms Skalering/Rotation - nogle lækre tricks for at gøre livet nemmere i 3d. - Brug af primitives - Brug af Space-tast "hexagon" menuen - Vi laver en enkel scene med primitives - Array's - Tips & tricks(1) - Materiale & farver (1) - Kamera / Kamera perspektiv-viewport - Lys / Omni & Spotlights - Rendering / opløsning / Oversampling.
Del-1 er herved færdig. Del-2 kommer senere og i den kommer i til at lære om edit-mesh modellering / Subdivision osv. Boxmodellering.
Del-2 påbegyndt: Det som er lavet er:
- EditMesh - Genvejstaster til edit-mesh funktioner - Enkel modellering, transforms, verticer etc. - Extrudering af objekter / rotation af vertice-grupper etc. - Enkel introduktion til Blender's Edge-LOOP funktion - Enkel intro til KNIFE funktionen. - Duplikering (kopiering) af Mesh-dele i mesh-mode. - Funktionen "A" - Select ALL. - Funktionen "M" - Mirror (Mesh-edit funktion!) - Hvordan duplikere og bruge mirror-mesh - Hvordan bruge "weld" svejse-funktionen i editmesh. - Hvordan lave teksturer - Hvordan smide billeder på mine objekter - Enkel UV-mapning - Procedurals, hvordan lave computer-genrerede teksturer.
regn med at Guiden bliver større og større efterhånden som jeg har tid til det.
Sneak preview:
http://www.hamsterking.com/blender/blender.htm
God fornøjelse.
Mvh JoOngle
og lidt Eye candy for Jer, der gerne vil se hvad Blender kan: http://www.3dmaxer.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10695 /Xeen
|
19 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Tommy Helgevold |
Posted - 08/11/2004 : 16:51:20 Det er jo fuldstændig korrekt, takker for opdateringen. Det er herved rettet.

|
marve |
Posted - 08/11/2004 : 14:00:29 Hey Tommy jeg har lige en detaljerettelse til din Guide..
På side 8 forklarer du følgende:
"Blender har et "tegn og gæt" kommando-set indebygget, dvs. lige som da du flyttede et objekt ved at tegne en streg over det, kan du også skalere og rotere med sådanne tegn. For at rotere kan du tegne en "Z" tegning og for at skalere tegner du blot en "O"...altså en cirkel."
Det er nu ikke helt korrekt, for at rotere skal man tegne en cirkel, for at skalere skal man tegnet et V. -kilde: Blender 2.3 Guide
 |
Lecabra |
Posted - 15/10/2004 : 16:41:12 quote: Originally posted by Shimfs
Thomas først og fremmest Mange tak for den GODE blender guide den er MEGET god til en nybegynder inde for 3D har kun leget lidt med 3Dmax men kom ingen vejne
nå lige meget med det her er spørgsmålet spørgsmålet er bare et jeg sådan tænker lidt på men ikke særlig viktigt
når man skal lave stolen på side 20 så selve SÆDET hvorfor er det lavet af en slags ramme http://www.hamsterking.com/blender/stol1.jpg og inde i rammen laver du så et firkantet sæde
er det ikke lettere bare at lave sædet større og droppe rammerne helt??
Du fik vidst ik' svar på dit spørsmål. Men tror ikke Tommy har noget imod at jeg svare for ham, som jeg nu tror det er. Man lære meget mere ved at gøre det på denne måde fordig man for brug for Extrude.(som jo er det man lære om på side 20 ) |
Lecabra |
Posted - 14/10/2004 : 20:49:48 HeY Tommy endelig fik jeg gnaved mig vej gennem Topic'en, men ville bare sige at det er vildt fedt at du gider bruge din fritid til at lave en gratis Tutorial. er forholdsvis ny inde for 3d så glæder mig til du for lavet mere op på den. |
marve |
Posted - 29/08/2004 : 16:40:40 nu er jeg jo gået mere over til blender, og jeg kan li' det. Man kan lave 100% om på interfacet så det passer, farverne, opstillingen, scripts osv.. alt! og så tilbage til max: "hvordan er det nu man zoomer... ctrl+mmb.. nej.. erh.."
Men det tager ingen tid at vænne sig til styringen, interfacet osv, 2-3 intense dage eller noget, og så er du nogenlunde fortrolig med det. |
Tommy Helgevold |
Posted - 27/07/2004 : 19:37:04 quote: Originally posted by doffer
nej, det er ikke svære end andre programmer. Intet program (3d) er let at gå igang med, de kræver alle en masse arbejde og ikke mindst en masse tid.
Når man er helt ny til 3d er det bedst at holde sig til en programpakke man har valgt og så lære den så godt som mulig at kende, bagefter (sådan 2-3 år senere) kan man godt prøve andre programmer fordi man har fået basal grundlæggende viden om 3d...der generellt er fælleds for de fledste 3d programmer.
Det tager en der har brugt Max, Maya, Blender, XSI max 1-2 uger at skifte til XSI, Blender, Maya eller Max da de grundlæggende er bygget op omkring de samme regler.
|
cirko |
Posted - 27/07/2004 : 19:04:28 ved det godt men det er mere det om det kan betale sig at lærer et nyt 3d program.. |
doffer |
Posted - 27/07/2004 : 18:56:01 nej, det er ikke svære end andre programmer. Intet program (3d) er let at gå igang med, de kræver alle en masse arbejde og ikke mindst en masse tid. |
cirko |
Posted - 27/07/2004 : 18:52:40 oki Tak Tror sku jeg vil prøve os at bruge lidt blender Men er det program sværere ? |
doffer |
Posted - 27/07/2004 : 18:46:44 prøv at søg på forummet.
Men du kan lave lige så flot 3d med blender som med max, lad os sige det sådan! |
cirko |
Posted - 27/07/2004 : 18:44:49 ER Blender ligeså godt program som 3dsmax ? |
Ice Dog |
Posted - 27/07/2004 : 12:23:19 Jeg glæder mig til det sidste kommer for jeg syntes ikk der er mange danske tuts til blender - for er ikk lige den bedste til det engelske derfor er det du laver en mega stor hjælp  |
Tommy Helgevold |
Posted - 26/07/2004 : 19:01:25 Der sker for meget nyt på Blender fronten lige nu, kan knapt nok følge med selv...
...men når du er tom for ideer til hvordan du skal komme videre og du har forsøgt flere tuts....så spørg bare i forummet om hvordan ting og sager virker.
|
Ice Dog |
Posted - 26/07/2004 : 17:05:12 Øhøj...
Tommy Helgevold >> undskyld men Laver du stadig på den??? ved godt det tager tid og det er et flot stykke arbejde ;)
Syntes den er mega go |
soNNe |
Posted - 18/06/2004 : 13:39:50 Det er en total god begynderguide, og jeg glæder mig rigtig meget til den mere avanceret del. Jeg har læst det meste af blender bogen, og glæder mig til at kunne se flere eksempler af de mere avancerede features.
Forresten så ville jeg høre, om jeg måtte have lov til at lave et forslag til hvordan guiden kunne se ud. Altså layoutet. Jeg har arbejdet en del med webdesign, og synes ikke det nuværende design, giver et rigtigt billede af guidens kvalitet. Som sagt så vil det kun være et forslag, og jeg vil selvfølgelig ikke uploade nogen steder. Desuden så er det jo ingen hemlighed at du er nordmand, og jeg har lagt mærke til at der nogen steder er nogle fejl i teksten i forhold til hvordan det danske sprog udtales. Det ville jeg også meget gerne være med til at rette, hvis du da vil have noget hjælp til disse ting :)
Ellers så kan jeg ikke vente til guiden udvides. |
Ice Dog |
Posted - 16/06/2004 : 17:07:33 Nice den har lært mig meget !  |
Tommy Helgevold |
Posted - 29/05/2004 : 17:20:32 Hejsa, glad for at I kan lide guiden.
En lille "teeny-wheeny update-rettelse":
- I guiden på side 6 (blender6.htm) stod der tidligere ikke noget om HVORDAN man roterer 100 % rundt f.eks en akse med view-port-kameraet...well..den side er opdateret nu med tips om hvordan man gør det...og jeg kan jo ligeså godt nævne det her med det samme:
Hvis i vil styre (midt museknap-rotations-funktion til viewport) 100 %, skal i til at bruge muse-markøren (altså det lille sigte-korn i kan placere i 3d-space.
1) Placer f.eks cursoren i TOP viewport..f.eks på toppen af et objekt.
2) Placer den så i SIDE eller FRONT viewport sådan at cursoren er ca midt på objektet.
3) Nu skift til PERSPECTIV viewport og tryk "C" tasten.
4) Hold midt-museknap (scrollwheel) nedtrykket og rotér! Nu kan i rotere RUNDT selve objektet LIGE som i f.eks 3dstudio max.
Burde gøre modellerings arbejdet en GOD del nemmere, beklager stærkt at det ikke var kommet med i guiden tidligere...men hey...det var jo derfor det var en PREVIEW...og ikke officielt endnu :)
Extra-extra-read-all-about it nyheder: -------------------------------------------------- Jeg er ved at lave den mere avancerede del af Blender Guiden.
Men der har sket nogle ting i mellemtiden som jeg synes at i skal have at vide:
- Blender er rykket til version 2.33a, designet er ændret en LILLE smule men funktionerne er fuldstændig de samme...OG menuerne er de samme og står der hvor de stod i version 2.31, derfor er guiden 100 % gyldig til brug.
- De nye funktioner i Blender har ingen inflydelse på den første guide jeg har skrevet til jer nu, det er først i den avancerede del de begynder at blive vigtige, så evnt. nye ting vil dukke op i den avancerede del af guiden.
- Jeg har skiftet til Linux som mange af jer måske allerede ved. Nu ved i det ihvertfald, men hvad har det med Jer at gøre? Ok...det er fordi I ikke skal blive overrasket over at designet på blender guiden vil være lidt anderlædes end den forrige guide, det er fordi jeg ikke længere benytter de samme grafiske programmer som før og jeg har nogle andre funktioner til rådighed, ikke nødvendigvis ringere - bare andre ting og vil følgelig benytte dette til den nye guide.
- HELE guiden kan benyttes på WINDOWS, LINUX og APPLE Mac osv. da Blender programmet er kompileret til at være det samme program uanset hvilken maskin eller operativsystem du kører.
Jeg kan ikke love præcist hvornår jeg giver jer et link til den avancerede del af blender-guiden fordi der er en HEL del ting der skal tænkes godt og grundig igennem først. Jeg vil jo nødig beskyldes for at give folk i lære-processen dårlige vaner fra starten af...så det hele skal gennem- arbejdes først.
Hvorfor venter jeg så længe med at give jer en SOLID gennemgang af Blender's UV-map editor?
1) Det er fordi den gennemgår en ENORM restrukturering i øjeblikket. For dem af jer der har fulgt med på www.Blender.org under udvikling...så ved i nok hvorfor og for jer der ikke ved det, så er det fordi de er ved at give dem MANGE nye features for at lette arbejdet med UV-Mapning.
2) En af de nye funktioner de arbejder med er UV-Relax. Det vil gøre det nemmere at lave tekstur-bitmaps hvor man f.eks nemmere kan komme til at mappe næse/ørehul og stede hvor overflader(Faces) overlapper hinanden hvor man før var nødt til at manuelt flytte disse flader for at give dem et individuelt bitmap. Jeg ser heldst at det hele bliver implementeret ordentlig før jeg giver jer en runde i den mest avancerede del af ALLE 3d-programmer og det er simpelthen UV-mapning. UV-Mapning er noget af det sværeste man lærer i 3d, og det der tager en længst tid til at mestre og ikke mindst forstå ordentlig - så her er der ikke plads til fejltagelser.
M.a.o. Det kan komme til at tage noget tid. Men det hindrer jer jo ikke i at læse engelske tutorials rundt om kring, hvis I læser min første GUIDE på Dansk I Blender har i rent faktisk grundlag nok til at arbejde videre selv fordi den sætter jer i stand til at "kende" arbejdsgangen i Blender.
/T |
Johan Auster |
Posted - 29/05/2004 : 08:21:53 Texton: Velkommen til 3dmaxer!
Nej, der er desværre ikke blevet udgivet en dansk blenderguide i bogformat (endnu). Men hvis vi er heldige, kan Tommy få NaN til at udgive den. |
texton |
Posted - 28/05/2004 : 23:55:24 DIG HAR JEG FANDME RESPECT FOR  DU GØR LIGE HVAD DER SKAL GØRES 
men der er ikke lavet en dansk manuak bog endnu ?? er der nogen der ved det ??? |