T O P I C R E V I E W |
Tommy Helgevold |
Posted - 22/01/2004 : 06:28:14 Hey,
Nu er jeg i fuld gang med at lave den "store" Danske Blender Guide, og første, del er færdig - del 2 er påbegyndt.
Det som er lavet er: - Introduktion til absolut BASAL 3d. - Opsætning af Blender's Viewports. - Zooming - Navigation - Transforms Skalering/Rotation - nogle lækre tricks for at gøre livet nemmere i 3d. - Brug af primitives - Brug af Space-tast "hexagon" menuen - Vi laver en enkel scene med primitives - Array's - Tips & tricks(1) - Materiale & farver (1) - Kamera / Kamera perspektiv-viewport - Lys / Omni & Spotlights - Rendering / opløsning / Oversampling.
Del-1 er herved færdig. Del-2 kommer senere og i den kommer i til at lære om edit-mesh modellering / Subdivision osv. Boxmodellering.
Del-2 påbegyndt: Det som er lavet er:
- EditMesh - Genvejstaster til edit-mesh funktioner - Enkel modellering, transforms, verticer etc. - Extrudering af objekter / rotation af vertice-grupper etc. - Enkel introduktion til Blender's Edge-LOOP funktion - Enkel intro til KNIFE funktionen. - Duplikering (kopiering) af Mesh-dele i mesh-mode. - Funktionen "A" - Select ALL. - Funktionen "M" - Mirror (Mesh-edit funktion!) - Hvordan duplikere og bruge mirror-mesh - Hvordan bruge "weld" svejse-funktionen i editmesh. - Hvordan lave teksturer - Hvordan smide billeder på mine objekter - Enkel UV-mapning - Procedurals, hvordan lave computer-genrerede teksturer.
regn med at Guiden bliver større og større efterhånden som jeg har tid til det.
http://www.hamsterking.com/blender/blender.htm
Og nu en guide til hvordan man rigger karakterer:
http://www.hamsterking.com/blender/blender-rig1.htm
God fornøjelse.
Mvh JoOngle
og lidt Eye candy for Jer, der gerne vil se hvad Blender kan: http://www.3dmaxer.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10695 /Xeen
|
19 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Tommy Helgevold |
Posted - 11/05/2007 : 16:22:46 Jojo...den er god nok...
du har "sandsynligvis" kommet til at tænde for "move object centers only" (som er et blender ikon der ligner 3 prikker) Den skal være Lys (slukket) og så kan du f.eks vælge pivot selectoren (lige til venstre for den) og vælge f.eks median point...
så burde det virke!
|
Wikzo |
Posted - 11/05/2007 : 14:24:33 Hej, jeg er ny både inden for 3D-grafik og denne hjemmeside.
Rigtig god guide; har hjulpet mig meget!
Jeg har lavet en lille scene, takket være din supergode guide, men har problemer med kameraet. Du skriver, man kan rotere det med R. Det kan jeg ikke ... når jeg trykker R, kommer der ganske vist en slags "pil", jeg kan dreje, men når jeg har sat den i position, sker der intet.
Lidt ligesom når man har en cube i Object Mode, sker der intet ved at trykke R. Skal kameraet i Edit Mode eller hvordan? |
snortop2 |
Posted - 27/02/2007 : 12:06:51 Kan man få lov til at bruge denne guide til bruge på
http://da.wikibooks.org/wiki/Blender_3D_tutorial
?? |
peanut |
Posted - 26/02/2006 : 19:16:11 Hey Tommy den ser rigtig fed ud  men der er lige en lille fejl, på den sidste side står der "Skinning" hvor der skal stå "Vægtning" ifølge side menuen.
//Peanut |
Tommy Helgevold |
Posted - 26/02/2006 : 03:43:45 Så er der nyt guf til folket, en Dansk karakter-rigging guide til Blender:
http://www.hamsterking.com/blender/blender-rig1.htm
God fornøjelse.
|
peanut |
Posted - 30/01/2006 : 15:16:25 mange tak Tommy, nu forstår jeg det bedre du har en god måde at forklare tingede på. |
Tommy Helgevold |
Posted - 30/01/2006 : 10:36:32 Det er lige der hvor du kan generere objektets UV-mapping på den enkle måde, dvs. bruge færdige primitiv-koordinater som Flat,Cube,Tube og Sphere. Du kan også vælge på hvilken måde Blender skal mappe dit objekt, via Objektets ORCO (originale Koordinater), Normals (overflader/Faces), Sticky (dem du selv klistrer på..men det er til en helt anden tutorial en anden gang) og UV-kooridnater etc...
|
peanut |
Posted - 30/01/2006 : 01:53:59 Hey Tommy hvad er det helt præcis du mener med det her "det er her vil dyrker enkle UV-koordinater (koordinaterne til teksturerne" i blender guiden på side 24 lige under fig 74?
i øvrigt en rigtig god guide man stadig kan bruge
/peanut |
Tommy Helgevold |
Posted - 08/11/2004 : 16:51:20 Det er jo fuldstændig korrekt, takker for opdateringen. Det er herved rettet.

|
marve |
Posted - 08/11/2004 : 14:00:29 Hey Tommy jeg har lige en detaljerettelse til din Guide..
På side 8 forklarer du følgende:
"Blender har et "tegn og gæt" kommando-set indebygget, dvs. lige som da du flyttede et objekt ved at tegne en streg over det, kan du også skalere og rotere med sådanne tegn. For at rotere kan du tegne en "Z" tegning og for at skalere tegner du blot en "O"...altså en cirkel."
Det er nu ikke helt korrekt, for at rotere skal man tegne en cirkel, for at skalere skal man tegnet et V. -kilde: Blender 2.3 Guide
 |
Lecabra |
Posted - 15/10/2004 : 16:41:12 quote: Originally posted by Shimfs
Thomas først og fremmest Mange tak for den GODE blender guide den er MEGET god til en nybegynder inde for 3D har kun leget lidt med 3Dmax men kom ingen vejne
nå lige meget med det her er spørgsmålet spørgsmålet er bare et jeg sådan tænker lidt på men ikke særlig viktigt
når man skal lave stolen på side 20 så selve SÆDET hvorfor er det lavet af en slags ramme http://www.hamsterking.com/blender/stol1.jpg og inde i rammen laver du så et firkantet sæde
er det ikke lettere bare at lave sædet større og droppe rammerne helt??
Du fik vidst ik' svar på dit spørsmål. Men tror ikke Tommy har noget imod at jeg svare for ham, som jeg nu tror det er. Man lære meget mere ved at gøre det på denne måde fordig man for brug for Extrude.(som jo er det man lære om på side 20 ) |
Lecabra |
Posted - 14/10/2004 : 20:49:48 HeY Tommy endelig fik jeg gnaved mig vej gennem Topic'en, men ville bare sige at det er vildt fedt at du gider bruge din fritid til at lave en gratis Tutorial. er forholdsvis ny inde for 3d så glæder mig til du for lavet mere op på den. |
marve |
Posted - 29/08/2004 : 16:40:40 nu er jeg jo gået mere over til blender, og jeg kan li' det. Man kan lave 100% om på interfacet så det passer, farverne, opstillingen, scripts osv.. alt! og så tilbage til max: "hvordan er det nu man zoomer... ctrl+mmb.. nej.. erh.."
Men det tager ingen tid at vænne sig til styringen, interfacet osv, 2-3 intense dage eller noget, og så er du nogenlunde fortrolig med det. |
Tommy Helgevold |
Posted - 27/07/2004 : 19:37:04 quote: Originally posted by doffer
nej, det er ikke svære end andre programmer. Intet program (3d) er let at gå igang med, de kræver alle en masse arbejde og ikke mindst en masse tid.
Når man er helt ny til 3d er det bedst at holde sig til en programpakke man har valgt og så lære den så godt som mulig at kende, bagefter (sådan 2-3 år senere) kan man godt prøve andre programmer fordi man har fået basal grundlæggende viden om 3d...der generellt er fælleds for de fledste 3d programmer.
Det tager en der har brugt Max, Maya, Blender, XSI max 1-2 uger at skifte til XSI, Blender, Maya eller Max da de grundlæggende er bygget op omkring de samme regler.
|
cirko |
Posted - 27/07/2004 : 19:04:28 ved det godt men det er mere det om det kan betale sig at lærer et nyt 3d program.. |
doffer |
Posted - 27/07/2004 : 18:56:01 nej, det er ikke svære end andre programmer. Intet program (3d) er let at gå igang med, de kræver alle en masse arbejde og ikke mindst en masse tid. |
cirko |
Posted - 27/07/2004 : 18:52:40 oki Tak Tror sku jeg vil prøve os at bruge lidt blender Men er det program sværere ? |
doffer |
Posted - 27/07/2004 : 18:46:44 prøv at søg på forummet.
Men du kan lave lige så flot 3d med blender som med max, lad os sige det sådan! |
cirko |
Posted - 27/07/2004 : 18:44:49 ER Blender ligeså godt program som 3dsmax ? |