Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

 All Forums
 Programmer
 Blender
 Den store Danske Blender Guide: Del-2:Modellering.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

Smilies
!! [!!] ?? [??] Aangry [w1] advr [y6]
Airguitar [d6] Alien [A] Alien2 [w2]  
Angel [o)] Angry [:(!] Approve [^]
Around [q3] Baby [t8] Banghead [:)|] Batman [w:)]
Big Smile [:D] Bigeye [m7] Bigeyes [d9] Blaa [w5]
Black Eye [B)] Blush [:I] Boring [s1] bravo [q7]
Buttrock [d4] Cheers [t5] Clap [e7]
Clap [d8] Clown [:o)] Cool [8D] cry [t2]
Dead [xx(] Disapprove [V] Drink [t6] Drool [d1]
Drumrock [d3] Eight Ball [8] Evil [}:)] Extreme [d2]
Eyebrows [s2] Freak [q1] Fun2 [r5] Hammer [e2]
Heh [q6] Help [t9] Idea [q4] Kisses [:X]
Nix [q9] Notworthy [d7] Question [?] Sad [:(]
Santa [t3] Shock [:O] Shy [8)] Sleepy [|)]
Smile [:)] Smoke [e1] Sun [w9] thumbsdown [w6]
thumbsup [r6] Tip [e4] Tongue [:P] Tounge [e5]
Uhmm [r9] Uhoh [q2] Wave [e6] Wink [;)]
Wow [t1] Wow2 [t7] Yeah [y1] Zzz [zzz]

   -  HTML is OFF | Forum Code is ON
  Check here to include your profile signature.
    

T O P I C    R E V I E W
Tommy Helgevold Posted - 22/01/2004 : 06:28:14
Hey,

Nu er jeg i fuld gang med at lave den "store" Danske Blender Guide,
og første, del er færdig - del 2 er påbegyndt.

Det som er lavet er:
- Introduktion til absolut BASAL 3d.
- Opsætning af Blender's Viewports.
- Zooming
- Navigation
- Transforms Skalering/Rotation
- nogle lækre tricks for at gøre livet nemmere i 3d.
- Brug af primitives
- Brug af Space-tast "hexagon" menuen
- Vi laver en enkel scene med primitives
- Array's
- Tips & tricks(1)
- Materiale & farver (1)
- Kamera / Kamera perspektiv-viewport
- Lys / Omni & Spotlights
- Rendering / opløsning / Oversampling.

Del-1 er herved færdig. Del-2 kommer senere
og i den kommer i til at lære om edit-mesh
modellering / Subdivision osv. Boxmodellering.

Del-2 påbegyndt: Det som er lavet er:

- EditMesh
- Genvejstaster til edit-mesh funktioner
- Enkel modellering, transforms, verticer etc.
- Extrudering af objekter / rotation af vertice-grupper etc.
- Enkel introduktion til Blender's Edge-LOOP funktion
- Enkel intro til KNIFE funktionen.
- Duplikering (kopiering) af Mesh-dele i mesh-mode.
- Funktionen "A" - Select ALL.
- Funktionen "M" - Mirror (Mesh-edit funktion!)
- Hvordan duplikere og bruge mirror-mesh
- Hvordan bruge "weld" svejse-funktionen i editmesh.
- Hvordan lave teksturer
- Hvordan smide billeder på mine objekter
- Enkel UV-mapning
- Procedurals, hvordan lave computer-genrerede teksturer.

regn med at Guiden bliver større og
større efterhånden som jeg har tid til det.

http://www.hamsterking.com/blender/blender.htm

Og nu en guide til hvordan man rigger karakterer:

http://www.hamsterking.com/blender/blender-rig1.htm

God fornøjelse.

Mvh
JoOngle

og lidt Eye candy for Jer, der gerne vil se hvad Blender kan:
http://www.3dmaxer.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10695
/Xeen

19   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Tommy Helgevold Posted - 11/05/2007 : 16:22:46
Jojo...den er god nok...

du har "sandsynligvis" kommet til at tænde for "move object
centers only" (som er et blender ikon der ligner 3 prikker)
Den skal være Lys (slukket) og så kan du f.eks vælge
pivot selectoren (lige til venstre for den)
og vælge f.eks median point...

så burde det virke!

Wikzo Posted - 11/05/2007 : 14:24:33
Hej, jeg er ny både inden for 3D-grafik og denne hjemmeside.

Rigtig god guide; har hjulpet mig meget!

Jeg har lavet en lille scene, takket være din supergode guide, men har problemer med kameraet. Du skriver, man kan rotere det med R. Det kan jeg ikke ... når jeg trykker R, kommer der ganske vist en slags "pil", jeg kan dreje, men når jeg har sat den i position, sker der intet.

Lidt ligesom når man har en cube i Object Mode, sker der intet ved at trykke R. Skal kameraet i Edit Mode eller hvordan?
snortop2 Posted - 27/02/2007 : 12:06:51
Kan man få lov til at bruge denne guide til bruge på

http://da.wikibooks.org/wiki/Blender_3D_tutorial

??
peanut Posted - 26/02/2006 : 19:16:11
Hey Tommy den ser rigtig fed ud
men der er lige en lille fejl, på den
sidste side står der "Skinning" hvor
der skal stå "Vægtning" ifølge side menuen.

//Peanut
Tommy Helgevold Posted - 26/02/2006 : 03:43:45
Så er der nyt guf til folket, en Dansk karakter-rigging guide
til Blender:

http://www.hamsterking.com/blender/blender-rig1.htm

God fornøjelse.
peanut Posted - 30/01/2006 : 15:16:25
mange tak Tommy, nu forstår jeg det bedre
du har en god måde at forklare tingede på.
Tommy Helgevold Posted - 30/01/2006 : 10:36:32
Det er lige der hvor du kan generere objektets UV-mapping
på den enkle måde, dvs. bruge færdige primitiv-koordinater
som Flat,Cube,Tube og Sphere. Du kan også vælge på hvilken
måde Blender skal mappe dit objekt, via Objektets ORCO (originale
Koordinater), Normals (overflader/Faces), Sticky (dem du selv
klistrer på..men det er til en helt anden tutorial en anden gang)
og UV-kooridnater etc...

peanut Posted - 30/01/2006 : 01:53:59
Hey Tommy
hvad er det helt præcis du mener med det her "det er her vil dyrker enkle UV-koordinater (koordinaterne til teksturerne" i blender guiden på side 24 lige under fig 74?

i øvrigt en rigtig god guide man stadig kan bruge

/peanut
Tommy Helgevold Posted - 08/11/2004 : 16:51:20
Det er jo fuldstændig korrekt, takker for opdateringen.
Det er herved rettet.



marve Posted - 08/11/2004 : 14:00:29
Hey Tommy jeg har lige en detaljerettelse til din Guide..

På side 8 forklarer du følgende:

"Blender har et "tegn og gæt" kommando-set indebygget, dvs. lige som
da du flyttede et objekt ved at tegne en streg over det, kan du også
skalere og rotere med sådanne tegn. For at rotere kan du tegne en "Z"
tegning og for at skalere tegner du blot en "O"...altså en cirkel."

Det er nu ikke helt korrekt, for at rotere skal man tegne en cirkel, for at skalere skal man tegnet et V. -kilde: Blender 2.3 Guide

Lecabra Posted - 15/10/2004 : 16:41:12
quote:
Originally posted by Shimfs

Thomas først og fremmest Mange tak for den GODE blender guide den er MEGET god til en nybegynder inde for 3D har kun leget lidt med 3Dmax men kom ingen vejne

nå lige meget med det her er spørgsmålet
spørgsmålet er bare et jeg sådan tænker lidt på men ikke særlig viktigt

når man skal lave stolen på side 20 så selve SÆDET hvorfor er det lavet af en slags ramme http://www.hamsterking.com/blender/stol1.jpg
og inde i rammen laver du så et firkantet sæde

er det ikke lettere bare at lave sædet større og droppe rammerne helt??



Du fik vidst ik' svar på dit spørsmål. Men tror ikke Tommy har noget imod at jeg svare for ham, som jeg nu tror det er. Man lære meget mere ved at gøre det på denne måde fordig man for brug for Extrude.(som jo er det man lære om på side 20)
Lecabra Posted - 14/10/2004 : 20:49:48
HeY Tommy
endelig fik jeg gnaved mig vej gennem Topic'en, men ville bare sige at det er vildt fedt at du gider bruge din fritid til at lave en gratis Tutorial. er forholdsvis ny inde for 3d så glæder mig til du for lavet mere op på den.
marve Posted - 29/08/2004 : 16:40:40
nu er jeg jo gået mere over til blender, og jeg kan li' det. Man kan lave 100% om på interfacet så det passer, farverne, opstillingen, scripts osv.. alt! og så tilbage til max: "hvordan er det nu man zoomer... ctrl+mmb.. nej.. erh.."

Men det tager ingen tid at vænne sig til styringen, interfacet osv, 2-3 intense dage eller noget, og så er du nogenlunde fortrolig med det.
Tommy Helgevold Posted - 27/07/2004 : 19:37:04
quote:
Originally posted by doffer

nej, det er ikke svære end andre programmer. Intet program (3d) er let at gå igang med, de kræver alle en masse arbejde og ikke mindst en masse tid.



Når man er helt ny til 3d er det bedst at holde sig til en programpakke
man har valgt og så lære den så godt som mulig at kende,
bagefter (sådan 2-3 år senere) kan man godt prøve andre programmer
fordi man har fået basal grundlæggende viden om 3d...der generellt
er fælleds for de fledste 3d programmer.

Det tager en der har brugt Max, Maya, Blender, XSI max 1-2 uger at skifte
til XSI, Blender, Maya eller Max da de grundlæggende er bygget op
omkring de samme regler.

cirko Posted - 27/07/2004 : 19:04:28
ved det godt men det er mere det om det kan betale sig at lærer et nyt 3d program..
doffer Posted - 27/07/2004 : 18:56:01
nej, det er ikke svære end andre programmer. Intet program (3d) er let at gå igang med, de kræver alle en masse arbejde og ikke mindst en masse tid.
cirko Posted - 27/07/2004 : 18:52:40
oki Tak Tror sku jeg vil prøve os at bruge lidt blender
Men er det program sværere ?
doffer Posted - 27/07/2004 : 18:46:44
prøv at søg på forummet.

Men du kan lave lige så flot 3d med blender som med max, lad os sige det sådan!
cirko Posted - 27/07/2004 : 18:44:49
ER Blender ligeså godt program som 3dsmax ?