Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

 All Forums
 Programmer
 Blender
 Den store Danske Blender Guide: Del-2:Modellering.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

Smilies
!! [!!] ?? [??] Aangry [w1] advr [y6]
Airguitar [d6] Alien [A] Alien2 [w2]  
Angel [o)] Angry [:(!] Approve [^]
Around [q3] Baby [t8] Banghead [:)|] Batman [w:)]
Big Smile [:D] Bigeye [m7] Bigeyes [d9] Blaa [w5]
Black Eye [B)] Blush [:I] Boring [s1] bravo [q7]
Buttrock [d4] Cheers [t5] Clap [e7]
Clap [d8] Clown [:o)] Cool [8D] cry [t2]
Dead [xx(] Disapprove [V] Drink [t6] Drool [d1]
Drumrock [d3] Eight Ball [8] Evil [}:)] Extreme [d2]
Eyebrows [s2] Freak [q1] Fun2 [r5] Hammer [e2]
Heh [q6] Help [t9] Idea [q4] Kisses [:X]
Nix [q9] Notworthy [d7] Question [?] Sad [:(]
Santa [t3] Shock [:O] Shy [8)] Sleepy [|)]
Smile [:)] Smoke [e1] Sun [w9] thumbsdown [w6]
thumbsup [r6] Tip [e4] Tongue [:P] Tounge [e5]
Uhmm [r9] Uhoh [q2] Wave [e6] Wink [;)]
Wow [t1] Wow2 [t7] Yeah [y1] Zzz [zzz]

   -  HTML is OFF | Forum Code is ON
  Check here to include your profile signature.
    

T O P I C    R E V I E W
Tommy Helgevold Posted - 22/01/2004 : 06:28:14
Hey,

Nu er jeg i fuld gang med at lave den "store" Danske Blender Guide,
og første, del er færdig - del 2 er påbegyndt.

Det som er lavet er:
- Introduktion til absolut BASAL 3d.
- Opsætning af Blender's Viewports.
- Zooming
- Navigation
- Transforms Skalering/Rotation
- nogle lækre tricks for at gøre livet nemmere i 3d.
- Brug af primitives
- Brug af Space-tast "hexagon" menuen
- Vi laver en enkel scene med primitives
- Array's
- Tips & tricks(1)
- Materiale & farver (1)
- Kamera / Kamera perspektiv-viewport
- Lys / Omni & Spotlights
- Rendering / opløsning / Oversampling.

Del-1 er herved færdig. Del-2 kommer senere
og i den kommer i til at lære om edit-mesh
modellering / Subdivision osv. Boxmodellering.

Del-2 påbegyndt: Det som er lavet er:

- EditMesh
- Genvejstaster til edit-mesh funktioner
- Enkel modellering, transforms, verticer etc.
- Extrudering af objekter / rotation af vertice-grupper etc.
- Enkel introduktion til Blender's Edge-LOOP funktion
- Enkel intro til KNIFE funktionen.
- Duplikering (kopiering) af Mesh-dele i mesh-mode.
- Funktionen "A" - Select ALL.
- Funktionen "M" - Mirror (Mesh-edit funktion!)
- Hvordan duplikere og bruge mirror-mesh
- Hvordan bruge "weld" svejse-funktionen i editmesh.
- Hvordan lave teksturer
- Hvordan smide billeder på mine objekter
- Enkel UV-mapning
- Procedurals, hvordan lave computer-genrerede teksturer.

regn med at Guiden bliver større og
større efterhånden som jeg har tid til det.

Sneak preview:

http://www.hamsterking.com/blender/blender.htm

God fornøjelse.

Mvh
JoOngle

og lidt Eye candy for Jer, der gerne vil se hvad Blender kan:
http://www.3dmaxer.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10695
/Xeen

19   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Tommy Helgevold Posted - 08/11/2004 : 16:51:20
Det er jo fuldstændig korrekt, takker for opdateringen.
Det er herved rettet.



marve Posted - 08/11/2004 : 14:00:29
Hey Tommy jeg har lige en detaljerettelse til din Guide..

På side 8 forklarer du følgende:

"Blender har et "tegn og gæt" kommando-set indebygget, dvs. lige som
da du flyttede et objekt ved at tegne en streg over det, kan du også
skalere og rotere med sådanne tegn. For at rotere kan du tegne en "Z"
tegning og for at skalere tegner du blot en "O"...altså en cirkel."

Det er nu ikke helt korrekt, for at rotere skal man tegne en cirkel, for at skalere skal man tegnet et V. -kilde: Blender 2.3 Guide

Lecabra Posted - 15/10/2004 : 16:41:12
quote:
Originally posted by Shimfs

Thomas først og fremmest Mange tak for den GODE blender guide den er MEGET god til en nybegynder inde for 3D har kun leget lidt med 3Dmax men kom ingen vejne

nå lige meget med det her er spørgsmålet
spørgsmålet er bare et jeg sådan tænker lidt på men ikke særlig viktigt

når man skal lave stolen på side 20 så selve SÆDET hvorfor er det lavet af en slags ramme http://www.hamsterking.com/blender/stol1.jpg
og inde i rammen laver du så et firkantet sæde

er det ikke lettere bare at lave sædet større og droppe rammerne helt??



Du fik vidst ik' svar på dit spørsmål. Men tror ikke Tommy har noget imod at jeg svare for ham, som jeg nu tror det er. Man lære meget mere ved at gøre det på denne måde fordig man for brug for Extrude.(som jo er det man lære om på side 20)
Lecabra Posted - 14/10/2004 : 20:49:48
HeY Tommy
endelig fik jeg gnaved mig vej gennem Topic'en, men ville bare sige at det er vildt fedt at du gider bruge din fritid til at lave en gratis Tutorial. er forholdsvis ny inde for 3d så glæder mig til du for lavet mere op på den.
marve Posted - 29/08/2004 : 16:40:40
nu er jeg jo gået mere over til blender, og jeg kan li' det. Man kan lave 100% om på interfacet så det passer, farverne, opstillingen, scripts osv.. alt! og så tilbage til max: "hvordan er det nu man zoomer... ctrl+mmb.. nej.. erh.."

Men det tager ingen tid at vænne sig til styringen, interfacet osv, 2-3 intense dage eller noget, og så er du nogenlunde fortrolig med det.
Tommy Helgevold Posted - 27/07/2004 : 19:37:04
quote:
Originally posted by doffer

nej, det er ikke svære end andre programmer. Intet program (3d) er let at gå igang med, de kræver alle en masse arbejde og ikke mindst en masse tid.



Når man er helt ny til 3d er det bedst at holde sig til en programpakke
man har valgt og så lære den så godt som mulig at kende,
bagefter (sådan 2-3 år senere) kan man godt prøve andre programmer
fordi man har fået basal grundlæggende viden om 3d...der generellt
er fælleds for de fledste 3d programmer.

Det tager en der har brugt Max, Maya, Blender, XSI max 1-2 uger at skifte
til XSI, Blender, Maya eller Max da de grundlæggende er bygget op
omkring de samme regler.

cirko Posted - 27/07/2004 : 19:04:28
ved det godt men det er mere det om det kan betale sig at lærer et nyt 3d program..
doffer Posted - 27/07/2004 : 18:56:01
nej, det er ikke svære end andre programmer. Intet program (3d) er let at gå igang med, de kræver alle en masse arbejde og ikke mindst en masse tid.
cirko Posted - 27/07/2004 : 18:52:40
oki Tak Tror sku jeg vil prøve os at bruge lidt blender
Men er det program sværere ?
doffer Posted - 27/07/2004 : 18:46:44
prøv at søg på forummet.

Men du kan lave lige så flot 3d med blender som med max, lad os sige det sådan!
cirko Posted - 27/07/2004 : 18:44:49
ER Blender ligeså godt program som 3dsmax ?
Ice Dog Posted - 27/07/2004 : 12:23:19
Jeg glæder mig til det sidste kommer for jeg syntes ikk der er mange danske tuts til blender - for er ikk lige den bedste til det engelske derfor er det du laver en mega stor hjælp
Tommy Helgevold Posted - 26/07/2004 : 19:01:25
Der sker for meget nyt på Blender fronten lige nu,
kan knapt nok følge med selv...

...men når du er tom for ideer til hvordan du skal komme videre
og du har forsøgt flere tuts....så spørg bare i forummet
om hvordan ting og sager virker.

Ice Dog Posted - 26/07/2004 : 17:05:12
Øhøj...

Tommy Helgevold >> undskyld men Laver du stadig på den??? ved godt det tager tid og det er et flot stykke arbejde ;)


Syntes den er mega go
soNNe Posted - 18/06/2004 : 13:39:50
Det er en total god begynderguide, og jeg glæder mig rigtig meget til den mere avanceret del. Jeg har læst det meste af blender bogen, og glæder mig til at kunne se flere eksempler af de mere avancerede features.

Forresten så ville jeg høre, om jeg måtte have lov til at lave et forslag til hvordan guiden kunne se ud. Altså layoutet. Jeg har arbejdet en del med webdesign, og synes ikke det nuværende design, giver et rigtigt billede af guidens kvalitet. Som sagt så vil det kun være et forslag, og jeg vil selvfølgelig ikke uploade nogen steder. Desuden så er det jo ingen hemlighed at du er nordmand, og jeg har lagt mærke til at der nogen steder er nogle fejl i teksten i forhold til hvordan det danske sprog udtales. Det ville jeg også meget gerne være med til at rette, hvis du da vil have noget hjælp til disse ting :)

Ellers så kan jeg ikke vente til guiden udvides.
Ice Dog Posted - 16/06/2004 : 17:07:33
Nice den har lært mig meget !
Tommy Helgevold Posted - 29/05/2004 : 17:20:32
Hejsa, glad for at I kan lide guiden.


En lille "teeny-wheeny update-rettelse":

- I guiden på side 6 (blender6.htm) stod der tidligere ikke
noget om HVORDAN man roterer 100 % rundt f.eks en akse
med view-port-kameraet...well..den side er opdateret nu
med tips om hvordan man gør det...og jeg kan jo ligeså godt
nævne det her med det samme:

Hvis i vil styre (midt museknap-rotations-funktion til viewport)
100 %, skal i til at bruge muse-markøren (altså det lille
sigte-korn i kan placere i 3d-space.

1) Placer f.eks cursoren i TOP viewport..f.eks på toppen
af et objekt.

2) Placer den så i SIDE eller FRONT viewport sådan at
cursoren er ca midt på objektet.

3) Nu skift til PERSPECTIV viewport og tryk "C" tasten.

4) Hold midt-museknap (scrollwheel) nedtrykket og rotér!
Nu kan i rotere RUNDT selve objektet LIGE som i f.eks
3dstudio max.

Burde gøre modellerings arbejdet en GOD del nemmere,
beklager stærkt at det ikke var kommet med i guiden
tidligere...men hey...det var jo derfor det var
en PREVIEW...og ikke officielt endnu :)


Extra-extra-read-all-about it nyheder:
--------------------------------------------------
Jeg er ved at lave den mere avancerede del
af Blender Guiden.

Men der har sket nogle ting i mellemtiden som
jeg synes at i skal have at vide:

- Blender er rykket til version 2.33a, designet
er ændret en LILLE smule men funktionerne er
fuldstændig de samme...OG menuerne er de samme
og står der hvor de stod i version 2.31, derfor
er guiden 100 % gyldig til brug.

- De nye funktioner i Blender har ingen inflydelse
på den første guide jeg har skrevet til jer nu,
det er først i den avancerede del de begynder at
blive vigtige, så evnt. nye ting vil dukke op
i den avancerede del af guiden.

- Jeg har skiftet til Linux som mange af jer
måske allerede ved. Nu ved i det ihvertfald,
men hvad har det med Jer at gøre? Ok...det
er fordi I ikke skal blive overrasket over at
designet på blender guiden vil være lidt
anderlædes end den forrige guide, det er fordi
jeg ikke længere benytter de samme grafiske
programmer som før og jeg har nogle andre
funktioner til rådighed, ikke nødvendigvis
ringere - bare andre ting og vil følgelig
benytte dette til den nye guide.

- HELE guiden kan benyttes på WINDOWS,
LINUX og APPLE Mac osv. da Blender programmet
er kompileret til at være det samme program
uanset hvilken maskin eller operativsystem
du kører.

Jeg kan ikke love præcist hvornår jeg giver
jer et link til den avancerede del af
blender-guiden fordi der er en HEL del ting
der skal tænkes godt og grundig igennem
først. Jeg vil jo nødig beskyldes for at
give folk i lære-processen dårlige vaner
fra starten af...så det hele skal gennem-
arbejdes først.

Hvorfor venter jeg så længe med at give
jer en SOLID gennemgang af Blender's UV-map
editor?

1) Det er fordi den gennemgår en ENORM
restrukturering i øjeblikket. For dem af
jer der har fulgt med på www.Blender.org
under udvikling...så ved i nok hvorfor
og for jer der ikke ved det, så er det
fordi de er ved at give dem MANGE nye
features for at lette arbejdet med UV-Mapning.

2) En af de nye funktioner de arbejder med
er UV-Relax. Det vil gøre det nemmere at
lave tekstur-bitmaps hvor man f.eks
nemmere kan komme til at mappe næse/ørehul
og stede hvor overflader(Faces) overlapper
hinanden hvor man før var nødt til at
manuelt flytte disse flader for at
give dem et individuelt bitmap. Jeg
ser heldst at det hele bliver implementeret
ordentlig før jeg giver jer en runde i
den mest avancerede del af ALLE 3d-programmer
og det er simpelthen UV-mapning.
UV-Mapning er noget af det sværeste
man lærer i 3d, og det der tager en
længst tid til at mestre og ikke mindst
forstå ordentlig - så her er der ikke
plads til fejltagelser.

M.a.o. Det kan komme til at tage noget
tid. Men det hindrer jer jo ikke i at læse
engelske tutorials rundt om kring, hvis I
læser min første GUIDE på Dansk I Blender
har i rent faktisk grundlag nok til at
arbejde videre selv fordi den sætter jer
i stand til at "kende" arbejdsgangen i Blender.

/T
Johan Auster Posted - 29/05/2004 : 08:21:53
Texton: Velkommen til 3dmaxer!

Nej, der er desværre ikke blevet udgivet en dansk blenderguide i bogformat (endnu). Men hvis vi er heldige, kan Tommy få NaN til at udgive den.
texton Posted - 28/05/2004 : 23:55:24
DIG HAR JEG FANDME RESPECT FOR
DU GØR LIGE HVAD DER SKAL GØRES

men der er ikke lavet en dansk manuak bog endnu ??
er der nogen der ved det ???

3DMaxer.dk © 2000-2005 3DMaxer.dk Go To Top Of Page
Snitz Forums 2000
© 2000-2005 3DMaxer.dk | [email protected]